Месечни архиви: април 2014

С грандиозна изложба Albertina ще почете „Фотоувеличение” на Антониони

Актьорът Дейвид Хемингс (David Hemmings) като Томас във филма „Фотоувеличение” (Blow-Up) на Микеланджело Антониони (Michelangelo Antonioni). Foto: © Arthur Evans, Privatsammlung Wien, Courtesy: Neue Visionen Filmverleih GmbHВИЕНА. Шедьовърът на големия италиански режисьор Микеланджело Антониони (Michelangelo Antonioni; 1912-2007) – филмът „Фотоувеличение” (Blow-Up: 1966), ще бъде едно от централните събития на световноизвестния музей Albertina през 2014 г. Класическата творба е вдъхновила изложбата, наречена Blow-Up (Antonionis film classic and photography), която ще запознае посетителите не само с кинематографичните аспекти на филма, но и с фотографските, чиито качества, според мнозина експерти, заемат специално място в историята на изкуството, съобщават от музея.


„В нито един друг филм не са показвани по такъв диференциран начин различни области от фотографията, както и стремежа да бъдат обяснени чрез подробни и същевременно поставени извън времето образи”, казват от Albertina. По тази причина фотографският спектър в Blow-Up е представен изключително широко и обхваща територията на модната фотография, на социалния репортаж, на поп арт естетиката и абстрактната фотография. В тази експозиция, съставена от няколко раздела, организаторите разкриват цялата тази многостранност и взаимосвързаност. Blow-Up ще представи не само снимки от филма, но и образци, които осветяват културните и художествените процеси на самото производство на филма – Лондон от 60-те и културното явление (според някои – феномен), наречено Swinging Sixties – „младежко движение, което придава изключително значение на новото и на съвременното във време на оптимизъм и хедонизъм, на културна и сексуална революция…”

Посетителите на изложбата, която ще бъде на разположение на ценителите от 30 април до 17 август т.г., ще видят великолепни фотографии на майстори като Дейвид Бейли (David Bailey), Терънс Донован (Terence Donovan) и Брайън Дъфи (Brian Duffy) – известни като Черната Троица (Black Trinity), на Артър Евънс (Arthur Evans) и Дейвид Монтгомъри (David Montgomery), на създателя на поп арта Ричард Хамилтън (Richard Hamilton), Джон Хилард (John Hilliard), Дон Макълин (Don McCullin), Йън Стивънсън (Ian Stephenson) и други. Именно Черната Троица първи започват да използват 35-милиметрови камери в модната фотография, които до този момент са приоритет на репортажната, и така придават на своите снимки уникален, непосредствен и динамично-илюстративен език, допълван и от необичайните места, където снимат своите модели…

Освен работата на фотографите, трябва да бъде отбелязано и изключителното майсторство на оператора на филма – Карло ди Палма (Carlo Di Palma; 1925-2004), познат на киноманите и от работата му с Уди Алън (Woody Allen) - „Хана и нейните сестри” (Hannah and Her Sisters; 1986), с Марио Моничели (Mario Monicelli; 1915-2010) – „Момичето с пистолета” (The Girl with a Pistol; 1968), с Бернардо Бертолучи (Bernardo Bertolucci) - Трагедията на шута (The Tragedy of a Ridiculous Man; 1981) и др.

Ди Палма успява да придаде нови измерения на операторското изкуство, а кадри като тези от модните сесии на главния герой, от концерта на The Yardbirds и особено финалните сцени с пантомимата на тенис корта, несъмнено, ще останат завинаги в златните страници на киното…

Прочутият постер на филма „Фотоувеличение” е и своеобразно лого на изложбата в Albertina. Снимка: © artnovini.comФилмът „Фотоувеличение” е екранизация по разказа „Лигите на дявола” (Las babas del Diablo; The Devil’s Drool; 1959) на аржентинския писател Хулио Кортасар (Jules Florencio Cortázar); 1914-1984). Лентата разказва историята на младия и преуспяващ лондонски фотограф Томас – в ролята е Дейвид Хемингс (David Hemmings; 1941-2003) – който се връща в студиото си от нощни снимки, които прави преоблечен като просяк. Там, за фотосесия, го чакат неговите модели, сред които е и знаменитата Верушка (Veruschka von Lehndorff; 1939) – снимка с нея е използвана и за прочутия плакат на филма. След снимките докато чака да отворят близкия антикварен магазин, Томас отива парка, където вниманието му привличат мъж и жена, които той тайно снима. Жената, обаче, го забелязва и започва да го преследва, за да вземе лентата. В същото време мъжът изчезва…

Джейн – изключителната Ванеса Редгрейв (Vanessa Redgrave) – стига до неговото студио, където фотографът, който междувременно е завладян от необичайната й външност и аристократични маниери, й дава друга лента. След като проявява оригиналния филм, при фотоувеличението на един от кадрите, Томас забелязва мъж с пистолет, а на друг – лежащо на земята човешко тяло…

За своите забележителни качества „Фотоувеличение” е отличен със „Златна палма” (Palme d’Or) от Фестивала в Кан през 1967 г. и още осем приза; филмът има номинации за „Оскар” (Oscar), „Златен глобус” (Golden Globe), BAFTA Awards…

Музиката във филма е на джазмена Хърби Хенкок (Herbie Hancock), но за да пресъздаде напълно автентичната лондонската атмосфера от средата на 60-те, Микеланджело Антониони не подминава и рокендрола. Във „Фотоувеличение” на сцената се появяват – за един гиг с исторически статут - Джеф Бек (Jeff Beck), Джими Пейдж (Jimmy Page), Крис Дрея (Chris Dreja) и Кийт Релф (Keith Relf), или The Yardbirds, които забиват разрушително в стил The Who. А някъде отстрани, ги гледа Майкъл Пейлин (Michael Palin) - актьорът и режисьор от знаменитата комедийна трупа Monty Python… Историците на киното припомнят, че за ролята на рок групата са били претенденти и The in Crowd със Стив Хау (Steve Howe), който по-късно свири в неповторимите Yes и в супергрупата Asia, както и The Velvet Underground с Лу Рийд (Lou Reed; 1942-2013)…

Всъщност, филмът „Фотоувеличение” е вдъхновил не само тази изложба, но и режисьори като Брайън де Палма (Brian De Palma) – за Blow Out (1981) с Джон Траволта (John Travolta), Мел Брукс (Mel Brooks), Франсис Форд Копола (Francis Ford Coppola), Тим Бъртън (Tim Burton)


Изложбата в Albertina със сигурност ще покаже, че макар и половин век по-късно, прекрасната творба на Микеланджело Антониони продължава да вълнува (и да увеличава) почитателите на стойностното кино..

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1437-s-grandiozna-izlogba-albertina-ste-pochete-photouvelichenie-na-antonioni.html

„Вафлено сърце” на Мария Пар е най-четената детска книга у нас през април

Норвежката писателка Мария Пар е едно от явленията в световната детска литература на XXI в. Снимка: © Издателство „Изида”СОФИЯ. Мария Пар (Maria Parr) е само на 24 години, когато я сравняват с великата Астрид Линдгрен (Astrid Lindgren; 1907-2002)! Младата писателка от Норвегия дебютира на българския книжен пазар с книгата си „Вафлено сърце” (Vaffelhjarte; Waffelheart), която стана абсолютен хит сред образците на съвременната детска литература. Преведеният на десетки езици роман, излезе у нас със запазения знак на издателство „Изида”.


През 2005 г., неизвестната до този момент Мария Пар, издаде книгата си за деца „Вафлено сърце” и само за броени дни се превърна в истинска звезда на скандинавския литературен небосклон. Тази творба на младата писателка беше приета радушно както от читателите, така и от критиката, която я нарече „новата Астрид Линдгрен!”. Книгата й е определяна като истинско събитие в съвременната литература за деца, и освен многото преводи, вече е филмирана и донесе на авторката едни от най-престижните литературни награди.

Мария Пар започва да съчинява приказки още като дете и проявява разказваческия си талант, като държи братята и сестрите си до късно през нощта, разказвайки им приказките, които е измислила. В училище, бъдещата писателка, започва да пише разкази, а след това завършва специалност „Северни езици и литература” в университета в Берген (University of Bergen). Тогава, все още студентка, тя написва и първата си книга – „Вафлено сърце”, припомнят от издателство „Изида”.

Автор: Мария Пар; заглавие: „Вафлено сърце”; илюстрации: черно-бели; страници: 192; ISBN 978-619-7040-17-3; цена: 7.50 лв. Снимка: © Издателство „Изида”В центъра на историята на нейния роман е деветгодишният Трилe, който живее на брега на норвежки фиорд заедно с родителите си, дядо си, братята и сестрите си. Тяхната къща се намира точно срещу дома на Лена, най-добрата му приятелка, която пък живее само с майка си. Двамата са неразделни и преживяват безброй приключения. Триле и Лена знаят много добре как да вдигнат голяма суматоха и същевременно да го направят по гладък и ефективен начин. Лена се изявява като вдъхновител и генератор на щурите идеи, с което напомня за Пипи Дългото чорапче, а Триле се държи по-умерено, опасявайки се понякога за последствията от постъпките им. Двамата постоянно попадат в разни ситуации – забавни, трогателни, а често и опасни…

Наблюдавайки възрастните, двете деца се учат да ценят приятелството и близките си. А когато Лена пожелава да има баща, Триле се опитва да й помогне, като в същото време самият той се страхува да не загуби тези, които обича…

Българското издание на „Вафлено сърце” излезе с прекрасните оригинални илюстрации на художника Бу Гаустад (Bo Gaustad; 1946). Романът е сред любимите заглавия на детската аудитория в много европейски страни като Норвегия, Германия, Русия, Чехия…

До края на годината, в превод на български, ще излезе и вторият роман за деца на Мария Пар - „Тонйе Глимердал” (Tonje Glimmerdal; 2009), съобщиха от издателството.

С двете си книги писателката спечели много литературни отличия, сред които са авторитетните Brage Prize (най-голямата награда за литература в Норвегия, наречена на името на бог Браги, скандинавският еквивалент на древногръцкия Аполон), холандската Silbernen Griffel, на германския вестник Die Zeit, Prix Sorcière във Франция и др.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/literatura/1436-vafleno-sarce-na-maria-parr-e-nai-chetenata-detska-kniga-u-nas-prez-april.html

Международният фестивал contempo 2014 заля Варна с изложби и пърформанси

Художничката Пепа Иванова (България / Белгия) изнесе лекция на тема „Светлинни и звукови инсталационни практики” в Националното  училище по изкуствата „Добри Христов”. Снимка: © Pepa Ivanova / contempovarna.orgВАРНА. От два дни морският град е „официална” столица на съвременното изкуство на България! Шестото издание на Международния фестивал за съвременно изкуство contempo 2014 започна и варненци, и гостите на града, изкушени от най-модерните превъплъщения на изобразителното изкуство, вече могат да посетят събитията от форума, напомнят организаторите от Фондация „Рая Георгиева”.


От 25 април, на няколко места във Варна: пред зала „Пленарна” в Общината, в концертно студио на радио „Варна” (бул. „Приморски” 22), в Младежкия дом (ул. „Цар Освободител” 27), във Фестивалния и конгресен център (бул. „Сливница 1), в Отдел „Изкуство” на Регионална библиотека „П. Славейков” (ул. „Паренсов” 3) и от днес, 27 април – в мол „Варна”, са експонирани обекти от проекта link the city („Свържи града”) - (re)cycling на модула „Интервенции”, който е част от основната програма на contempo. В него са включени творби на Николай Дянков, Моника Минкова – Десислава Недева – Изабела Асенова и Аделина Боянова – Мария Янкова, Владимир Георгиев, Диана Росенова и „Карто-про”.   

Фрагмент от изложбата-живопис на Трендафила Трендафилова a.k.a. Пресефи Есекс в галерия Le Papillon. Снимка: © Трендафила Трендафилова / Le PapillonДен преди официалното откриване на фестивала, в града отвориха врати и няколко изложби:
- живопис на Виктория Георгиева в Отдел „Изкуство” на Регионалната библиотека;
„С няколко птици в себе си, вдишвам и издишвам вълните си…” – живопис на Трендафила Трендафилова a.k.a. Пресефи Есекс в галерия Le Papillon (ул. „Драгоман” 12);
проектът „Сол” (Salt) на Мариана Сърбова в „Сталкер студио” (ул. „Михаил Колони” 5).
„Дамата с x-ray очи” с участието на Ала Дехган (Иран), Гордън Чьонг (Великобритания), Деспо Магони (Гърция / САЩ), Ема Маккаг (САЩ), Елън Джурадо (САЩ), Ко Санг У (Южна Корея / САЩ), Патрин Хамилътн (Белгия / Чили), Рубен Верду (Испания / Венецуела), Сари Терваниевми (Финландия), Торилд Стрей (Норвегия), Феран Мартин (Испания), Хоакин Сегура (Мексико). Куратор на изложбата е Раул Замудио (САЩ), а зрителите могат да видят експозицията до 10 май в Градската художествена галерия „Борис Георгиев” (ул. „Любен Каравелов” 1).

На същото място и до същата дата:
- кураторката Аделина Попнеделева представя проекта „Естетизация на нараняването”, в която участват: Веда Христова, Нада Неделкова-Орлова, Медеа Янкова, Мария Кръстева и Аделина Попнеделева;
можете да разгледате „10 години и нещо – мазето на баба Васа” на куратора Лазар Лютаков (България / Австрия);
– подредена е изложба с участието на: Виене Чан (Израел), който показва
видеото Attempts at Immutability и видео пърформанса vlair („и към града”); Антонио Кесерджиев (България / Франция); Ивайло Христов; Олга Георгиева (България / Австрия); Пепа Иванова (България / Белгия); Стефани Роланд (Белгия) с Ideal cities – фотография, видео; Йоган Мюлер (Франция) с „Аз съм на 19 разходки и 3 месеца по-стар” - фотография; Нуно Виченте (Франция) с „Вода” (видео пърформанс и обекти); Мариса Бенджамин (Португалия) - „Израстване” (инсталация, видео пърформанс); Станимир Генов – инсталация, живопис; Вито Валентинов - обект; Виктор Петков - обект; Милен Кръстев (България / Германия) с „Не плачи за мен, Миления”, от поредицата „Посланик”, проект „Миленотопия” - инсталация.

До 3 май, в Градската художествена галерия, ще продължи изложбата „Промо колектив” a.k.a. promo collective >>contempo2014>> demo show, напомня известната галеристка и кураторка Дора Дончева, която е артистичен директор на contempo.

На 26 април, в галерия „Тереза” на ул. „Иван Шишман” 13, беше открита изложба-живопис на Деян Янев, а в галерия „Буларт” (ул. „Шипка” 22) – експозицията „Мечтани куполи” (обекти) на унгарската художничка Дора Палатинус. Същата вечер в „Ментол клуб” на Южния плаж Светослав Станков представи изложбата Lonely Sailor от дигитални отпечатъци върху дъска…

Проектът „Сол” (Salt) на Мариана Сърбова в „Сталкер студио”. Снимка: © Мариана Сърбова / contempovarna.orgДнес пък беше дадено началото и на модула „Дебют”, също част от основната програма на contempo 2014:
– в „Архис” (ул. „Княз Борис I” 67) Силвия Сълкова откри изложбата Рenrose – инсталация, фотография, видео;
в галерия „10” (котел 10) Мартин Костов показва проекта с фотографии „Движение в покой”;
– в „Съвременно пространство” (ул. Михаил Балабанов” 21- 23) Георг Петков – проекта си от обекти ID LV;
в „Кубо бар” на Южния плаж „Ноа принтс” – „Животът е кратък” (сериграфия);

Утре, 28 април, в 18.00 ч., в галерия „8” (ул. „Братя Шкорпил” 8), в рамките на проекта „Студенти в ателие”, ще имат работна среща кураторът проф. Емил Попов и асистент-кураторът Мартин Трифонов и участниците: Антон Цанев, Габриела Младенова, Диан Димов, Нина Драгнева, Мартин Табаков и Милена Григорова.

Същата вечер, от 20.00 ч., в „Студио 21” (ул. „Киселов” 21) ще бъде проведен пърформанс с Marcon DJ set.

На 29 април, от 18.30 ч., в галерия „Графит” (ул. „Княз Борис I” 65) ще открие своята изложба Hortus Memoriae - скулптура и инсталации, италианският художник Паоло Вивиан, а на следващия ден, от 13.30 -16.30, също там ще бъде проведен и workshop, наречен „Паметта на дървото”.

Организаторите на фестивала съобщиха, че от 1 до 4 май (от 15.00 ч.) ще се състоят посещения (с предварително записване) на различните локации на фестивала – Art Tours.

Международният фестивал за съвременно изкуство contempo 2014 ще бъде закрит с пърформанс (Plexible, Inert / live P.A) на 4 май от 20.00 ч. в Клуб „Хоризонт” в Морската градина.

* * *

Фондация „Рая Георгиева” има за цел да съхранява паметта за творчеството на художничката Рая Георгиева (1978-2009), да подкрепя и да дава възможност на младите творци да реализират идеите си, като създава сцени за творчески диалог и експерименти. В програмната схема на фондацията са включени: организацията и провеждането на дейностите по фестивал contempo и съпътстващите го форуми; организацията и провеждането на изложби и презентации, свързани с творчеството на патрона на фондацията; програма „Старт”, чрез която се осъществяват дебютни проекти на млади автори; организация на образователни лектории за съвременно изкуство за младежка публика…

© artnovini.com / Фондация „Рая Георгиева” / contempovarna.org

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1435-megdunarodniat-festival-contempo-2014-zalya-varna-s-izlogbi-i-performansi.html

Кроненберг, Хазнавичус и Кен Лоуч са сред основните претенденти за „Златна палма”

С официалния постер, 67-ият Фестивал в Кан почита изкуството на Марчело Мастрояни и Федерико Фелини. Снимка: © FDC / Lagency / TasteЕдинственият български участник в Официалната програма на 67-ия Фестивал в Кан е Камен Калев, но като режисьор във френската продукция „Мостовете на Сараево”.

КАН. С драматичен киноепизод от живота на холивудската звезда Грейс Кели (Grace Kelly; 1929-1982), но вече като съпруга на принца на Монако – Рение III (Prince Rainier of Monaco; 1923-2005), на 14 май т.г. във Фестивалния дворец ще бъде открит 67-ия Фестивал в Кан (67th Festival de Cannes). Във филма „Грейс от Монако” (Grace of Monaco) на френския режисьор Оливие Дан (Olivier Dahan), по сценарий на Араш Амел (Olivier Dahan), ще грее цяло съзвездие от кинознаменитости: Никол Кидмън (Nicole Kidman) - в главната роля, Тим Рот (Tim Roth) - като принц Рение, Паз Вега (Paz Vega), която се превъплъщава в образа на оперната дива Мария Калас (Maria Callas; 1923-1977) и др., съобщи официалният сайт на един от престижните световни кинофоруми.


Лентата на Оливие Дан ще бъде представена извън Основната конкурсна програма (Compétition), а в надпреварата за наградата „Златна палма” (Palme d’Or), която ще продължи до 25 май, ще участват 18 филма.

Журито

През тази година, председател на журито ще е новозеландската режисьорка Джейн Кемпиън (Jane Campion), която е лауреат на две „палми” от „Краля на фестивалите”, както сама нарича форума на Лазурния бряг: през 1986 г. за късометражния Peel, и през 1993 г. – за филма „Пианото” (The Piano), което, според статистиците, е уникален дубъл за Кан.

Кемпиън и нейните колеги от журито, които ще бъдат обявени съвсем скоро, ще имат не само традиционно трудната задача да определят най-добрите филми и актьори за годината, но те поемат „щафетата” от аса на световното кино – Стивън Спилбърг (Steven Spielberg), който беше председател на миналогодишното издание. Тогава, ръководеното от него жури определи за носител на „Златна палма” филмът „Животът на Адел” (La vie d’Adèle – Chapitres 1 et 2) на френския режисьор от тунизийски произход Абделлатиф Кешиш (Abdellatif Kechiche)

За председател на журито на програмата „Особен поглед” (Un Certain Regard) беше избран аржентинският сценарист, продуцент и режисьор Пабло Траперо (Pablo Trapero). През 2014 г. победителят в този конкурс ще бъде обявен на 23 май, в навечерието на официалната церемония на закриването на фестивала, която по изключение ще се състои в събота вечерта, на 24 май (бел.ред.: по всяка вероятност, традицията е променена заради изборите за Европейски парламент). Миналата година, журито, председателствано от Томас Винтерберг (Thomas Vinterberg) награди френско-камбоджанската копродукция „Изчезналото изображение” (The Missing Picture) на постановчика Рити Панх (Rithy Panh)

Световноизвестният ирански режисьор (бел.ред.: също и забележителен фотограф) Абас Киаростами (Abbas Kiarostami) ще ръководи журито на програмите „Синефондасион” и „Късометражен филм” (Cinéfondation and Short Films). Негови помощници ще бъдат Ноеми Лвовски (Noémie Lvovsky) от Франция, Даниела Томас (Daniela Thomas) от Бразилия, Махмат-Салех Харун (Mahamat-Saleh Haroun) от Чад и Йоахим Трир (Joachim Trier) от Норвегия. През 2013 г. „Златна палма за късометражен филм” получи Safe на корейския режисьор Бьонг-Гон Муун (Byoung-Gon Moon), а Първа награда от „Синефондасион”„Игла” (Needle) на Анахита Газвинизадех (Anahita Ghazvinizadeh)...

Председател на журито на конкурса „Златна камера” (Caméra d’or) сега ще бъде актрисата, режисьор и сценарист Никол Гарсия (Nicole Garsia). Призът е учреден през 1978 г. и се връчва на най-добрия дебютен филм, показан в рамките на фестивала. Миналата година отличието спечели „Ило-ило” (Ilo Ilo) на Антъни Чен (Anthony Chen).

Джулиън Мур във филма на Дейвид Кроненбърг „Картите на звездите” (Maps To The Stars) - един от основните претенденти за „Златна палма”. Снимка: © Pathé Films AGФилмите

Според Тиери Фремо (Thierry Frémaux), изпълнителен директор на фестивала, за 67-ия Фестивал в Кан са подали заявка за участие около 1800 филма, като от тях за Официалната селекция (Sélection Officielle), която сега включва Основната конкурсна програма и програмите „Особен поглед”, „Полунощен показ” (Midnight Screening), „Специален показ” (Special Screenings) и „По повод 70-годишнината на в. Le Monde” са избрани 46 творби. В тази връзка Фремо заяви, че всички предложения са били „достойни” и допълни: „Ако ние кажем за един филм „не”, това не означава, че той не ни харесва…”

По всичко личи, че и през 2014 г. Основната програма на фестивала ще развълнува до краен предел страстите на Кроазет (Croisette), защото в средиземноморския град ще представят най-новите си творби както знаменити режисьори, така и слабо познати имена. Дейвид Кроненбeрг (David Cronenberg), който след „Космополис” (Cosmopolis; 2012) се завръща в Кан с провокативния „Карти на звездите” (Maps To The Stars), с Джулиан Мур (Julianne Moore) и Джон Кюсак (John Cusack); Жан-Люк Годар (Jean-Luc Godard) ще покаже „Сбогом на думите” (Adieu au langage); с драмата „Залата на Джими” (Jimmy’s Hall) британецът Кен Лоуч (Ken Loach) ще пресъздаде биографията на ирландския политически активист Джими Грелтън (Jimmy Gralton (1886-1945); любимецът на фестивала – Нури Билге Джейлан (Nuri Bilge Ceylan), ще „потопи” киноманите в своя „Зимен сън” (Winter Sleep); Мишел Хазнавичус (Michel Hazanavicius) ще продължи „Търсенето” (The Search) на истините за холокоста; Жан-Пиер Дарден (Jean-Pierre Dardenne) и Люк Дарден (Luc Dardenne) ще отстояват правата на младата Сандра в социалната драма „Два дни, една нощ” (Deux jours, une nuit); японката Наоми Кавасе (Naomi Kawase) ще отведе зрителите в необхватните дебри на далекоизточната киноестетика с „Успокой водата” (Still The Water); руснакът Андрей Звягинцев в „Левиатан” (Leviathan) пък ще интерпретира библейската притча за Йов чрез битието на Николай (Алексей Серебряков) и Елена (Елена Лядова), които живеят в малко северно градче до Баренцево море; лауреатът на „Златна палма” от 1996 г. за „Тайни и лъжи” (Secrets & Lies) Майк Лей (Mike Leigh) с „Г-н Търнър” (Mr. Turner) ще направи мащабен кинопортрет на големия британски художник Уилям Търнър (J.M.W Turner; 1775-1851)…

Разнообразни режисьорски гледни точки, стилистика и прочит на различни житейски истории предлагат и филмите от програмата „Особен поглед”, която ще бъде открита с Party Girl на триото Мари Барсак (Marie Amachoukeli-Barsacq), Клер Бурже (Claire Burger) и Самюел Теи (Samuel Theis). Сред филмите в конкурса са и „Синята стая” (La Chambre bleue) на Матио Амалрик (Mathieu Amalric), четиринадесетият проект на Азия Ардженто (Asia Argento) - „Погрешно разбирам” (Incompresa), както и няколко дебюта: трилърът „Изгубената река” (Lost River) на актьора Райън Гослинг (Ryan Gosling), който изпълни главната роля в политическата сага „Мартенски иди” (The Ides of March; 2011), „Момиче на вратата” (A Girl at my Door) на севернокорееца Джулай Джунг (July Jung), „Бяг” (Run) на Филип Лакот (Philippe Lacote), „Сняг в Рая” (Snow in Paradise) на Ендрю Хюлм (Andrew Hulme), „Елинор Ригби” (Eleanor Rigby) на Нед Бенсън (Ned Benson). А почитателите на на Вим Вендерс (Wim Wenders), ще присъстват на световната премиера на документалния филм „Солта на земята” (The Salt of the Earth), посветен на бразилския фотограф Себастиано Салгадо (Sebastiano Salgado), който германският режисьор засне заедно с Хулиано Рибейро Салгадо (Juliano Ribeiro Salgado)… В „Особен поглед” ще бъдат представени общо 19 заглавия.

Единственият български участник в Официалната селекция на 67-ия Фестивал в Кан е режисьорът Камен Калев (Kamen Kalev), но във френската продукция „Мостовете на Сарево” (Bridges of Sarajevo). Кинотворбата, която е включена в рамките на програмата „Специален показ”, е своеобразна мозайка от късометражни филми, заснета от 12 именити режисьори, след които са още Жан-Люк Годар, Сергей Лозница (Sergei Loznitsa), Урсула Майер (Ursula Meier), Владимир Перишич (Vladimir Perišić), Кристи Пую (Cristi Puiu) и др.

Другите четири предложения в „Специален показ” са с подчертано политически контекст: „Червена армия” (Red Army) на Гейб Полски (Gabe Polsky), „Майдан” (Maidan) на Лозница – разказващ за драматичните събития в Украйна, „Посребрена вода, сирийски автопротрет” (Silvered Water, Syria Self-Portrait) на Осама Мохамед (Ossama Mohammed) и „Карикатуристите – пехотинците на демокрацията” (Cartoonists – Foot Soldiers Of Democracy) на Стефани Валоато (Stéphanie Valloatto).

Пълният списък на филмите селектирани в Официалната програма можете да прочетете тук.

Пълният списък на селектираните заглавия в програмата „Късометражни филми“ можете да прочетете тук.

За щастие,

българското присъствие

на фестивала не се изчерпва само с участието на Камен Калев – Майя Виткова, изпълнителен продуцент на неговия великолепен филм „Източни пиеси” (Eastern Plays; 2009), която през тази година направи зашеметяващ режисьорски дебют с филма „Виктория” (Viktoria), беше избрана, заедно с още 23-ма продуценти, да участва в организираната от European Film Promotions (EFP) платформа „Продуценти на ход” (Producers on the Move), чието 15-о издание ще се проведе от 17 до 19 май в Кан.

От 14 до 23 май филмът „Виктория” ще участва и в програмата Marche du Film, която предлага уникалната възможност за срещи на изявени представители от различни области на киноиндустрията. През 2013 г. в Кан се събраха около 20 хиляди професионалисти от света на киното, като сред тях бяха 3200 продуценти, 2300 дистрибутори, 1500 търговски агенти и 790 фестивални програматори.

Компании и автори представиха в Marche du Film общо 5364 (срещу 4659 през 2012 г.), като 3340 от тях дебютираха на кинопазара.

Логото на престижния кинофорум. Снимка: © FDC / BronxФестивалният постер

Ерве Киджони (Hervé Chigioni) и графичният дизайнер Жил Фрапие (Gilles Frappier) са авторите на прекрасния плакат за 67-ия Фестивал в Кан, в чиято основа е фотография на големия Марчело Мастрояни (Marcello Mastroianni; 1924-1996) от шедьовъра „Осем и половина” () на гениалния Федерико Фелини (Federico Fellini; 1920-1993). Филмът, е бил представен в Основната програма на форума през 1963 г. Идеята на създателите на постера е, че и актьорът, и режисьорът, които имат неоценима роля в историята на Седмото изкуство, символизират свободното и открито към света кино.  

„Този поглед над тъмните очила сякаш ни приканва към всемирния празник на киното. И олицетворява радостта от живота и радостта от срещите по време на фестивала в Кан”, казват създателите на афиша.

В своите филми Марчело Мастрояни въплъщава най-иновативните, антиконформистки и поетични аспекти на киното. След като видяла постера, дъщерята на актьора - Киара Мастрояни (Chiara Mastroianni) възкликнала: „Много съм щастлива и трогната от това, че фестивалът в Кан отдава такова уважение на моя баща. Плакатът е много красив и съвременен. И той също е много красив и съвременен: на лицето му е изписана лека ирония, има неповторим шик в отместения му поглед. Това е неговият истински характер.”

Плакатът на фестивала в Кан за 2014 г. е разработен от парижката компания Lagency / Taste, Париж, а фирмения стил – от компанията Bronx, Париж.

По време на закриването на фестивала, на 24 май, ще бъдат връчени още няколко отличия: Голяма награда (Grand Prix), награди за най-добър режисьор, за сценарий, за актриса и актьор, Награда на журито, Призът „Вулкан” за технически качества – от Комисията за изображение и звук C.S.T. (Vulcain Prize for an artist technician, awarded by the C.S.T.).

От 2000 г. президент на фестивала и председател на Борда на директорите е режисьорът, кинокритик и есеист Жил Жакоб (Gilles Jacob).

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/kino/1434-cronenberg-hazanavicius-ken-loach-sa-sred-osnovnite-pretendenti-za-zlatna-palma.html

СБХ обяви трите наградени проекта от конкурса за сградата на „Шипка” 6

Проектът на британците William Mattheus Associates. Снимка: © William Mattheus Associates / СБХСОФИЯ. Британското архитектурно сдружение William Mattheus Associates, Симеон Стоилов и колектив (България) и „Архитектурно студио” - арх. Теодор Тодоров (България) бяха класирани във финалната фаза на Международния конкурс за изработването на идеен архитектурен проект Преустройство, реконструкция и фасадно оформление на Национален изложбен център, гр. София, ул. „Шипка” № 6”, организиран от Съюза на българските художници (СБХ).


Предложението на българския архитект Симеон Стоилов и колектив. Снимка: © Симеон Стоилов и колектив / СБХКакто artnovini.com написа, конкурсът за реновирането на сградата на СБХ беше обявен на 13 януари 2014 г. „За участие в него закупиха документация 127 български и чуждестранни архитекти, архитектурни студиа и колективи, като в надпреварата участваха 83 проекта. Сред тях имаше автори от Англия, Франция, Италия, Португалия, САЩ, Австралия, Русия, Холандия, Германия, Катар, Гърция, Египет, Македония и др.”, припомниха организаторите.

Журито, което определи трите наградени проекта, беше в състав: арх. Атанас Панов (София), избран за председател; арх. Каро ван де Вене (Ротердам, Холандия); арх. Карли Люик (Талин, Естония); арх. Петър Тодоров (Виена, Австрия); арх. Георги Кътов (София); проф. Светослав Кокалов – ректор на Националната художествена академия (НХА) в София; проф. Божидар Йонов, преподавател в НХА; Анжело Красини, зам.-председател на Съюза на българските художници (СБХ) в София, и Любен Генов – председател на СБХ.

Фрагмент от визуализация на сградата на „Шипка” 6, дело на „Архитектурно студио” - арх. Теодор Тодоров. Снимка: © „Архитектурно студио” - арх. Теодор Тодоров / СБХСред фаворитите, обсъждани за наградата бяха и идейните проекти на: F. Deli e F. Sabatini Architetti Associati (арх. Франческо Дели и Франческо Сабатини – Италия); ADA - Architecture Design Agency ООД (арх. Иво Панталеев и колектив); Konkurent 90 ООД (арх. Дамян Томалевски и арх. Лозан Лозанов; Architecture ABD Design ЕООД (арх. Стефан Добрев); Architectonika Studio ООД; арх. Петър Белев; gl Girrer Architecten Gmbh (Германия); B-12 ООД - арх. Петър Торньов; MAO - Martins Architecture Office – Jose Martins; Nullstellen Laboratory (Гърция); арх. Петър Стъпов и арх. Бойко Граменов; Studio Benaim - Andre Benaim, Massimiliano Arnone, Fabio Azzato, Federico Biasci, Stanimir Tonev, Lonni Gorlach (Италия).

Според конкурсната документация, „след получаване на окончателния протокол на журито, Възложителят оповестява резултатите от конкурса в тридневен срок, като изпраща писмени съобщения до всички участници в конкурса.”

Изложбата на проектите от конкурса и връчването на наградите ще се състои на 8 май от 18.00 ч. на първия етаж в галерията на СБХ на ул. „Шипка” 6 и ще продължи до 17 май.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1433-sbh-obyavi-trite-nagradeni-proekta-ot-konkursa-za-sgradata-na-shipka6.html

Led Zeppelin ще преиздадат студийните си албуми, включват непознати песни

Робърт Плант (вляво) и Джими Пейдж по време на концерт на Led Zeppelin в Хамбург (Германия) през 1973 г. Снимка: © Heinrich Klaffs / from Wikimedia CommonsЛОНДОН. Една от най-великите групи в историята на рок музиката – Led Zeppelin, представи две неиздавани досега песни – Keys To The Highway/Trouble in Mind и непознат вариант на класиката Whole Lotta Love. Парчетата ще влязат като бонуси в преиздаването на дискографията на бандата. Според сайта на BBC News, цитиран от lenta.ru, ремастерираните версии на първите три студийни албума на групата, които ще включват и оригиналните бонуси, ще бъдат пуснати в продажба през юни.


С подготовката за преиздаването на деветте класически албума на Led Zeppelin се е ангажирал лично китаристът Джими Пейдж (Jimmy Page), който заяви, че феновете на рокендрола ги очакват много приятни изненади. „За две години и половина прослушах и систематизирах стотици ленти със записи от наши концерти и репетиции”, каза пред BBC News 70-годишният китарист. „Иска ми се да не умра преди да завърша тази работа и да я оставя на някого. В края на краищата, кой по-добре от мен ще може да се справи с всичко това…” – допълва музикантът.

Първите три ремастерирани албума от дискографията ще излязат през юни. Снимка: ledzeppelin.comПо предварителна информация, първите три тави: Led Zeppelin (1969), Led Zeppelin II (1969) и Led Zeppelin III (1970) с неизвестните парчета, заедно с различни варианти на хитове на групата, ще бъдат в музикалните магазини на 3 юни. Песента Keys To The Highway, която е класически блус стандарт, е записана през 1970 г. в лондонското Olympic Studios, когато четиримата работят по третия си албум. Парчето не попада в него и досега е познато само от няколко пиратски концертни записа.

Whole Lotta Love е една от емблематичните песни на групата и е първият трак в Led Zeppelin II. Същият албум съдържа още осем шедьовъра, сред които е знаменито парче Moby Dick с феноменалното соло Джон Бонзо Бонъм (John ‘Bonzo’ Bohnam; 1948-1980)…

Ремастерираните оригинални албуми, освен на CD, ще бъдат пуснати в продажба и ограничен брой винилни плочи, аудиокасети, както и книжка с редки фотографии на групата.


Led Zeppelin се събират през 1968 г. в Лондон. Освен Пейдж и Бонъм, в групата са още двама изключителни музиканти: певецът Робърт Плант (Robert Plant; 1948) и бас китаристът и пианист Джон Пол Джоунс (John Paul Jones; 1946). След разпадането на бандата през 1977 г. нееднократно се появяха спекулации за събирането им, но това се случи за един-единствен концерт – на 10 декември 2007 г. в лондонската O2 Arena. Тогава зад барабаните беше Джейсън Бонъм (Jason John Bonham; 1966) - синът на Джон. Този великолепен лайв беше увековечен в албума Celebration Day (2012), който излезе на аудио и на видео.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/muzika/1432-led-zeppelin-ste-preizdat-stdiinite-si-albumi-vkluchvat-nepoznati-pesni.html

Дайсецу Судзуки, или дзен и неговото влияние върху японската култура

Дайсецу Судзуки - един от най-видните изследователи на дзен будизма. Снимка: Mihoko OkamuraСОФИЯ. Българският книжен пазар е озарен от същински литературен диамант – „Дзен и японската култура” (Zen and Japanese Culture; 1938) на изтъкнатия познавач на дзен будизма Дайсецу Титаро Судзуки (Daisetsu Teitaro Suzuki; 鈴木 大拙 貞太郎;1870-1966). Книгата, която излезе със запазения знак на издателска къща „Изток-Запад”, е един от най-ярките трудове в световната литература, посветени на дзен (Zen). Луксозното българско издание съдържа голям брой илюстрации от знаменити японски художници, подбрани лично от автора на книгата, казват от издателството.


Дайсецу Судзуки е смятан за един от най-видните познавачи на дзен будизма. Писал е върху будизма и японската култура повече от 60 години и е автор на над 100 книги, допълват от „Изток-Запад”. Роден в началото на периода Мейджи (Meiji period; 1868-1912), Судзуки работи като изследовател на японската култура, в това число на будизма, на дзен и шин (Jodo Shinshu), чак до смъртта си.

Първият негов дзен будистки учител – Шаку Соен (Soyen Shaku; 宗演; 1860-1919), успява да му осигури възможността да работи и да следва заедно с германо-американския философ, преводач и редактор на списание – Паул Карус (Paul Carus; 1852-1919). Краус нарича себе си „атеист, който обича Бога”, но е, може би, първият съвременен мислител, който популяризира междукултурния диалог, изследва връзката между съвременната наука и религията и с помощта на Соен и Судзуки представя учението на будизма на Запад…

Судзуки последователно публикува превод на „Събуждането на вярата”, изследването си върху будизма на Махаяна – „Общо изложение на будизма на Махаяна” (Outlines of Mahayana Buddhism; 1907), както и много преводи на китайски текстове, които издава в съавторство с Карус. Превежда и многобройните си статии върху будизма. В периода 1891-1897 г. Судзуки практикува дзен в храма на будистката школа Риндзай - Енгакуджи в Кита-Камакура, югоизточно от Токио. По този начин той става член на световна мрежа от будисти, теософи и интересуващи се от различни проявления на традицията из цяла Азия.

*Калиграфия на Иккю (1396–1481) от края на XV в.: Дъждът от миналата нощ / изрони всички цветя на земята / и по цялото село / текат благоуханни потоци... Снимка: ИК „Изток-Запад” * *

„Когато човек разгърне страниците на тази великолепна книга, разбира защо и как днес в Америка духът на дзен е толкова осезаем.”

New York Times

„В прекрасната книга на д-р Судзуки чаят, мечът, стрелбата с лък, градината, калиграфията се разкриват пред нас като неотменна част от скъпоценното цвете на японската култура.”

The Nation

* * *

Един от най-известните трудове на Дайсецу Судзуки - „Дзен и японската култура”, който излезе и на български език в превод от английски на Жана Ценова – e издаден за първи път от Източното будистко общество на Будисткия университет Отани (Otani University), Киото, през 1938 г. със заглавие „Дзен будизмът и неговото влияние върху японската култура”. Пишейки на поетичен, но същевременно достъпен език, в „Дзен и японската култура” Дайсецу Судзуки дефинира понятието дзен като „един от продуктите на китайското светоусещане, обогатено от индийските идеи, въведени в Китай през I в. заедно с будистките учения”. Той проследява историческото развитие на дзен, като свързва зараждането му с бушидо (Пътя на воина) и умело очертава връзките на дзен с фехтовалното изкуство, с хайку, с чайната церемония и с изконната любов на японеца към природата.

Творба, приписвана на Ли Лунмиен или Ри Рюмин (ок. 1040-1106): будисткият философ от XI в. Юима (Вималакирти); живопис върху коприна. Снимка: ИК „Изток-Запад” / Национален музей, ТокиоКнигата дава изчерпателна информация за всеки, който иска да вникне в основните идеи на дзен, което – твърди още авторът – е немислимо без познаване на контекста на японския живот и изкуство. Основополагащият труд на Судзуки съдържа ценни илюстрации от най-изтъкнатите японски майстори на живопистта и калиграфията.

Луксозното издание на „Дзен и японската култура” е част от поредицата Библиотека „Изток”, в която са още „Тридесет и шестте стратегеми” и „Шътао и неговите беседи за живописта” (1978) на руския китаист и изследовател Евгения Завадская (1930-2002).

Дзен и самураите

(откъс от „Дзен и японската култура” на Дайсецу Судзуки)

Може да изглежда странно, че дзен е бил свързан по някакъв начин с духа на военното съсловие на Япония. Независимо какъв облик добива будизмът в различните страни, в които процъфтява, той е религия на състраданието и в своята разнообразна история никога не е имал отношение към дейностите, свързани с войната и военното дело. Как тогава дзен е започнал да насърчава бойния дух на японските воини?

В Япония от самото начало на своята история дзен е бил тясно свързан с живота на самураите. Макар че никога не ги е подтиквал активно да изберат своята професия, в която се прилага насилие, той негласно ги подкрепял, когато поради някаква причина са се заели с нея. Дзен ги подкрепял по два начина: и нравствено, и философски. Нравствено, защото дзен е религия, която ни учи да не гледаме назад, щом веднъж сме взели дадено решение; философски, защото той се отнася равнодушно към живота и смъртта. Позицията да не гледаш назад в крайна сметка възхожда към философското убеждение; ала бидейки философия на волята, дзен привличал самурайския дух по-скоро в нравствено отношение, отколкото във философско. От философска гледна точка дзен набляга на интуицията, а не на разсъдъчното познание, защото интуицията е по-пряк път за постигане на Истината. Ето защо и нравствено, и философски дзен привличал силно военното съсловие. Умът на воина, който е – и това е едно от основните качества на боеца – относително прост и далеч не пристрастен към философстването, намира сроден дух в дзен. Може би това е и една от главните причини за тясната връзка между дзен и самураите.

Книгата „Дзен и японската култура” вече е на разположение и на българските читатели. Снимка: ИК „Изток-Запад”Второ, дзен дисциплината е проста, директна, опираща се на егото, отричаща егото; нейната наклонност към аскетизъм се съчетава добре с воинския дух. Воинът също трябва да бъде винаги концентриран върху своя предмет: когато се бие, не бива да гледа нито назад, нито встрани. Той трябва да върви само напред, за да победи врага си. Ето защо не бива да се натоварва по никакъв начин – нито физически, нито емоционално, нито интелектуално. Интелектуалните съмнения, ако изобщо се зародят в ума на боеца, са големи препятствия за движението му напред, докато емоциите и физическите притежания са най-тежък товар, ако той желае да действа максимално ефикасно в своята професия. Добрият воин е по принцип аскет или стоик, което означава, че има желязна воля. Нея дзен може да осигури, когато е необходимо.

Трето, между дзен и военното съсловие на Япония има историческа връзка. По принцип будисткият свещеник Ейсай (1141-1215) се смята за първият, който е въвел дзен в Япония. Неговата дейност обаче се ограничавала повече или по-малко с Киото, който по онова време бил център на по-старите школи на будизма. Да се въведе нова вяра било почти невъзможно поради силната съпротива, оказвана от тяхна страна. Ейсай трябвало да направи известен компромис, заемайки позиция на помирение спрямо Тендай и Шингон, докато в Камакура, която била резиденция на правителството на Ходжо, подобни исторически трудности не съществували. Освен това управлението на Ходжо било милитаристично, тъй като той наследил фамилията Минамото, която се надигнала срещу фамилията Тайра и придворните аристократи. Последната загубила способността си да управлява ефикасно заради прекалената си изтънченост и последвалата я дегенерация. Режимът Ходжо е известен с изключителната си пестеливост и нравствена дисциплина, както и със силния си административен и военен апарат. Ръководителите на тази мощна правителствена машина приели дзен за свой духовен водач, пренебрегвайки традицията по въпросите на религията; по тоя начин дзен оказвал своето разнообразно влияние върху общия културен живот на японците от XIII в. насетне, включително през периода Ашикага и дори през периода Токугава…

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/literatura/1430-daisetsu-suzuki-ili-zen-i-negovoto-vliyanie-varhu-japonskata-kultura.html

„Промо колектив” направи „промоционално демо шоу” преди contempo 2014

Поп арт колажите на Калоян Илиев-Кокимото са саркастични, бодливи, изумителни, вдъхновяващи, неприлични (не приличат на други, а не неприлични, като... неприлични), но пък преливат от свещена любов към духовното човечество (за съжаление, на това изображение не се забелязват негови представители, ала пък има сърце)... Снимка: © „Промо колектив” / contempo 2014ВАРНА. Международният фестивал за съвременно изкуство contempo сякаш започна вчера – 16 април! Но – не, всъщност изложбата „Промо колектив” е само прелюдия към голямата „фиеста” на съвременното изкуство в т.нар. „морска столица” (бел. ред.: наименование, по което във Варна не си падат особено и затова повече няма да го използваме), която ще бъде открита на 25 април.


С „Промо колектив” форумът отчете първата contempo петилетка и по този повод покани художници, участници в първите фестивални издания, съобщиха организаторите на арт феста.

Изложбата е част от комуникационната стратегия на фестивала и има промоционален характер. В отворената рамка на проекта авторите представят най-новите си търсения или произведения, които смятат за програмни във границите на изследвания от тях петгодишен период. От една страна, използваната за осъществяването на идеята мерна единица – „петилетка”, има ироничен характер и е закачка със зачестилите опитите за опитомяване на артиста и постоянните стремежи за рамкиране и институционализиране на художествения живот. От друга страна – „петилетката” е достатъчен времеви отрязък за проследяване на ефективността на фестивалната платформа и промотираните чрез нея автори.

Постерът с част от колектива, работил през първата contempo петилетка. Снимка: © „Промо колектив” / contempo 2014За участие в „Промо колектив” бяха поканени и участват:

Алекси Иванов (1988). Живее и работи във Варна, известен до преди няколко години с артистичния си псевдоним Fars и участието си в редица ъндърграунд стрийт арт акции. Художникът използва намесата в градското пространство като средство за комуникация. Основно, темите в неговото изкуство засягат социално-политически въпроси. Дипломант е в Технически университет – Варна, специалност „Социален мениджмънт”. Проектът му е провокиран от намерен сред купища боклук… гипсов бюст на националния герой Васил Левски (1837-1873) – идеал за политическа коректност и човешки добродетели…

Антония Колева-Нитра (1983) от Ямбол. Живее и работи във Варна. Колажът, инсталацията и дизайнът са областите, в които твори. Вълнува се от проблемите на младите хора в новите общества и модификацията на ценностите…

Биляна Рубинова (1982). Живее и работи във Варна. Завършила е художественото си образование в Лондон. Работи в областта на концептуалната живопис, инсталацията и обекта. Интересува се от перцепцията за изкуство днес, като създава/симулира среда за реакции…

Галина Станева (1978). Живее и работи във Варна. Завършила е скулптура във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий”. Работи в областта на скулптурата и инсталацията. Проектът й е артистичен протест срещу днешната формализацията на артиста.

Ирена Димитрова (1980). Живее и работи във Варна. Възпитаник на германската живописна школа, работи в областта на фотографията, рисунката и колажа.

Калоян Илиев-Кокимото (1979). Живее и работи във Варна. Изследва табуто и фетиша в съвременното общество, интересува се от медийните модели за манипулация и полярността на ценностите. Работи с цитата, изразява идеите си чрез живопис, инсталации, колажи и пърформанси…

Николай Нинов (1973) от Долни Дъбник. Живее и работи във Варна, доцент по скулптура във Варненския свободен университет. Работи в областта на пластичните изкуства и инсталацията, чрез които изследва проблемите на съвременната скулптура…

Петко Тодоров (1977). Живее и работи във Варна. Интересува се от проблемите на урбанизацията и изследва влиянието й върху човешките взаимоотношения…

Радостина Вълчанова (1980). Живее и работи във Варна. Работи в областта на концептуалната фотография…

Стефка Георгиева (1976) от Ямбол. Живее и работи във Варна. Работи в областта на скулптурата и инсталацията…

Стела Веселинова (1971). Живее и работи в Амстердам, Холандия. Работи в областта на съвременната фотография. Изследва промените на урбанизираните територии и взаимодействието им с човека…

Саня Ковачева (1989). Живее и работи във Варна. Изучава архитектура. Работи в областта на съвременната фотография. Използва широк спектър от алтернативни фотографски прийоми за изследванията на взаимовръзката „град – общество”…

Изложбата „Промо колектив” a.k.a. promo collective >>contempo2014>> demo show, която е експонирана в Градската художествена галерия „Борис Георгиев” (ул. „Любен Каравелов” 1) във Варна, ще бъде на разположение на ценителите до 10 май.

Както artnovini.com написа, от 25 април до 3 май 2014 г., за пета поредна година във Варна, ще бъде проведен Международния фестивал за съвременно изкуство contempo. Шестото издание на форума обединява 20 събития, в които най-новите си творчески търсения ще представят повече от 50 автори – млади таланти и утвърдени имена – от България, Германия, Австрия , Полша, Белгия, Франция, Италия, Холандия, Израел, САЩ и др., припомнят от фондация „Рая Георгиева”, организатор на арт събититето.

Фестивалът contempo е създаден по идея на художничката Рая Георгиева (1978-2009) и от октомври 2009 г., когато е проведено неговото първо издание, той е посетен от над 15 000 души. Артистичен директор на contempo е известната галеристка и куратор Дора Дончева.

* * *

Фондация „Рая Георгиева” има за цел да съхранява паметта за творчеството на художничката Рая Георгиева (1978-2009), да подкрепя и да дава възможност на младите творци да реализират идеите си, като създава сцени за творчески диалог и експерименти. В програмната схема на фондацията са включени: организацията и провеждането на дейностите по фестивал contempo и съпътстващите го форуми; организацията и провеждането на изложби и презентации, свързани с творчеството на патрона на фондацията; програма „Старт”, чрез която се осъществяват дебютни проекти на млади автори; организация на образователни лектории за съвременно изкуство за младежка публика…

© artnovini.com / Фондация „Рая Георгиева” / contempovarna.org

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1429-promo-kolektiv-napravi-promocionalno-demo-show-predi-contempo-2014.html

Academy Announces Key Dates For The 87th Oscars®

The Academy Awards for outstanding film achievements of 2014 will be presented on Oscar Sunday, February 22, 2015, at the Dolby Theatre® at Hollywood & Highland Center®. Photo: Richard Harbaugh / © A.M.P.A.S.BEVERLY HILLS, CA. The Academy of Motion Picture Arts and Sciences (A.M.P.A.S.®) and the ABC Television Network today announced the dates for the 87th Oscars. The Academy Awards® presentation will air live on ABC on Oscar® Sunday, February 22, 2015.


Key dates for the Awards season are:

Saturday, November 8, 2014

The Governors Awards

Wednesday, December 3, 2014

Official Screen Credits and music submissions due

Monday, December 29, 2014

Nominations voting begins 8 a.m. PT

Thursday, January 8, 2015

Nominations voting ends 5 p.m. PT

Thursday, January 15, 2015

Oscar nominations announced

Monday, February 2, 2015

Oscar Nominees Luncheon

Friday, February 6, 2015

Final voting begins 8 a.m. PT

Saturday, February 7, 2015

Scientific and Technical Awards

Tuesday, February 17, 2015

Final voting ends 5 p.m. PT

Oscar Sunday, February 22, 2015

87th Academy Awards begins 7 p.m. ET/ 4 p.m. PT

The Oscars will be held at the Dolby Theatre® at Hollywood & Highland Center® in Hollywood, and will be televised live by the ABC Television Network. The Oscar presentation also will be televised live in more than 225 countries and territories worldwide.

Source Article from http://artnovini.com/art-globe/the-world/1428-academy-announces-key-dates-for-the-87th-oscars.html

В „Карол” започнаха да приемат заявки за участие в проекта „Арт семестър”

Логото на „Арт семестър”. Снимка: © „Арт семестър” / „Карол криейтив”Организаторите обявиха пълната програма с лекциите, които ще водят изтъкнати финансови специалисти.

СОФИЯ. При голям интерес вече е в ход приемането на заявки за участие в проекта на „Карол криейтив” - „Арт Семестър”. Целта на инициативата на Корпоративен университет „Карол” е да подкрепи изграждането на нов тип култура, която в икономиката на знанието да се превърне в постоянен спътник на всеки съвременен човек, припомня Милена Петкова, art thinker във Финансова група „Карол”.


За да реализира тази своя идея, „Карол криейтив” създаде специален проект, „Арт семестър”, в рамките на който безплатно ще обучава творци, като начало – художници, приложници, дизайнери… Проектът е за хора, които искат да случват нещата, а не от тези, които чакат да им се случат. За хора, които искат да бъдат част от една нова култура и да бъдат посланици на тази нова култура, допълват организаторите. Но как да станете част от „Арт семестър”, или как „Хората на изкуството срещат света на финансите”?..

Какви хора могат да кандидатстват?

Добре дошли са „арт” хора със свободни професии и студенти, занимаващи се с изкуство.

Какво ще научите?

Как работят финансовите пазари; защо е важно и как да управлявате парите си; изкуство ли е инвестирането; подходящи ли са фондовете за хора на изкуството; как изкуството работи за парите и как парите работят за изкуството…

Как?

Чрез обучение – лекционна част и art shops-брейнсторминг.

Какво ще правите?

Ще учите и творите. Ще се превърнете от Art Thinkers в Financial Thinkers. С брейнстормингът ще промените индивидуалната творческа работа в екипно генериране на идеи, които ще пресъздадете с вашите си изразни средства.

Кога ще се случи?

От 12 до 30 май 2014 г. Първите две седмици – от 12 до 23 май ще има присъствени занятия в „Арт семестър”-а, а последната седмица ще е свободна за финализиране на индивидуалните работи.

На 30 май т.г. в Арт салона на „Карол” ще бъдат представени резултатите от първата сесия на „Арт Семестър” 2014. А през юни ще бъдат изложени и творбите на участниците в програмата. Снимка: © „Арт семестър” / „Карол криейтив”Какво ще стане с вашите творби?

Ще бъдат изложени в Арт салона на „Карол”. Всяко едно произведение ще може да бъде купено по цена определена от вас, която ще получите в пълен размер, без никакви комисионни от наша страна. Ще имате още една възможност да стигнете до различна аудитория и публика…

Колко ще струва?

Участието за одобрените кандидати е напълно безплатно.

Как можете да кандидатствате?

Изпратете свое „арт” CV, мотивационно писмо – защо искате да се включите в проекта, какво очаквате от него, какво е вашето изкуство и какво бихте създали по време на „Арт семестър” и три снимки на ваши творби, с които искате да ни спечелите.

Очакваме вашето представяне и кандидатури на
Адресът на е-пощата e защитен от спам ботове. Нужен ви е javascript, за да го видите.

Ако смятате, че това интересува някого, разкажете му!

Пълната програма за провеждането на „Арт семестър” на „Карол криейтив” можете да прочетете в този линк.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1427-v-karol-zapochnaha-da-priemat-zayavki-za-uchastie-v-proekta-art-semester-.html