Месечни архиви: май 2014

Предлагат на Моника Люински да стане кураторка в музей на… еротиката

Девизът на Музея на еротиката в Лас Вегас е: „Сексуално образование чрез изкуство”. Снимка: thevegasmuse.comЛАС ВЕГАС. От Музея на еротиката (Las Vegas Erotic Heritage Museum; EHM) в най-големия град на американския щат Невада предложили на бившата стажантка в Белия дом Моника Люински (Monica Lewinsky) да заеме длъжността куратор срещу годишна заплата от 100 хил. USD. Договорът е за десет години, като имало различни опции за нарастване на трудовото й възнаграждение, съобщава artguid.ru, като се позовава на информация в Daily News.


От музея в предградието Парадайс, който ще отвори врати на 7 юни т.г. след ремонт, предоставили на дамата, станала известна в цял свят през 1998 г. заради неподходящата си връзка с 42-я американски президент Бил Клинтън (Bill Clinton), оферта и за още 250 хил. USD. Парите са предназначени за нейната придобила изключителна популярност синя рокля, която от музея искат за постоянната си експозиция. Върху дрехата бяха открити уличаващи следи и тя стана повод Камарата на представителите на Конгреса да подложи на импийчмънт тогавашния държавен глава на САЩ.

Хари Мони (Dr. Harry V. Mohney), основател на EHM, казал пред Las Vegas Review-Journal, че в писмото си до Люински й написал колко е изненадан от негативните последици на аферата върху личния й живот и върху перспективите й да си намери работа. Той й написал още, че според него, тя „би могла да използва своите навици в общуването и в бизнеса в позитивен план”.

Повод за предложението от музея е интервюто на Моника Люински за списание Vanity Fair, чийто пълен вариант ще излезе в юнския му брой. В своята откровена изповед, дамата споделя, че след скандала от 1998-а й било много трудно да намери работа и в същото време е била принудена да отхвърли няколко многомилионни предложения, тъй като „не чувствала, че й харесва това, което трябвало да прави”.

Засега, Люински не е уведомила управата на EHM дали ще приеме или ще отхвърли предложението им.

По повод откриването на обновената експозиция, новият мениджмънт на Музея на еротиката в побратимения с Перник американски град, смята да придобие за колекцията си и долно бельо на Джаки Кенеди (Jacqueline Kennedy; 1929-1994) от времето, когато тя е първа дама, както и сутиен, който Пат Никсън (Pat Nixon; 1912-1993) вероятно е носила по времето на историческото си посещение на Китайската народна република през 1972 г., когато придружава съпруга си Ричард Никсън (Richard Nixon; 1913-1994) - 37-ият президент на САЩ, допълва Las Vegas Review-Journal.


Девизът на EHM във Вегас е: „Сексуално образование чрез изкуство” (Sexuality Education Through the Arts).

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/drugi/1472-predlagat-na-monica-lewinsky-da-stane-kuratotka-v-musei-na-erotikata.html

В Пушкинския музей ще се рисува от натура по случай 102-ия му рожден ден

Студенти рисуват копия на класически творби в Пушкинския музей в Москва. На 31 май там ще посрещнат гостите си за неговия 102-и рожден ден с арт инициативата „Да рисуваме задно”. Снимка: ГМИИ им. А.С. ПушкинаМОСКВА. По повод 102-та годишнина от откриването на световноизвестния музей за изобразително изкуство „А.С. Пушкин” (ГМИИ им. А.С. Пушкина), неговият екип ще проведе арт инициативата „Да рисуваме задно”, съобщава сайтът arts-museum.ru. На рождения ден на музея, 31 май, от 12.00 до 17.00 ч., всеки посетител ще получи моливи и хартия (или може да донесе свои), за да рисува от натура.


Художествената акция ще се проведе в Главната сграда, в Галерията за европейско и американско изкуство от XIX и XX в., в Отдел „Лични колекции”, както и на площада пред Главната сграда на ул. „Волхонка” 12 и в парка на Центъра за естетическо възпитание „Музеон” (Колымажный переулок 6), допълват от пресслужбата на музея.

В инициативата могат да участват професионални художници, студенти по изкуствата, родители с деца, и въобще всички, които обичат да рисуват или искат да опитат силите си в областта на рисуването, припомняйки си своите любими произведения от детството. Върху всяка една от рисунките ще бъде поставен специален печат – „свидетелство за това, че на рождения ден на музея вие бяхте с нас”, допълват от Пушкинския.

На 31 май, гостите на музея ще могат научат повече за неговата уникална графична колекция, която наброява над 380 хил. листа. Част от фонодвете вече са цифровизирни и в събота посетителите ще имат възможността да видят в специалните мултимедийни павилиони образци на британската, руската, японската и германската графика.

В Главната сграда на музея, ценителите ще видят вълнуващата изложба „Анри Матис. Портрети на Сергей Юткевич: тема с вариации”, разказваща историята за създаването на четири рисунки от колекцията на музея. А почитателите на класическото изкуство ще могат да видят експозицията с френски гравюри от епохата на Рококо „Галантни игри” (продължава до 16 юни 2014 г.) и вдъхновяващата изложба „Големите живописци на Ренесанса от академията „Карара” в Бергамо” (продължава до 27 юли) с творби на Якопо и Джовани Белини, Ботичелли, Перуджино, Филипо Лото и др.

Регистрация за участие в акцията „Да рисуваме задно” и за различите екскурзии, могат да бъдат направени в сайта на музея.

Държавният музей за изобразително изкуство „А.С. Пушкин” е един от най-старите в Русия. В днешната сграда на Волхонка, той е преместен през 1912 г. В неговата колекция има над 670 хиляди произведения на живописта, графиката, скулптурата, архитектурни паметници, нумизматични образци, фотографии…

Създател и първи директор на музея от 1911 до 1913 г. (тогава - Музей за изящни изкуства на името на император Александър III при Московския университет) е видния учен проф. Иван Цветаев (1847-1913). От 1961 г. до юли 2013 г. директор на Пушкинския музей е знаменитата изкуствоведка акад. Ирина Антонова (1922), която днес е негов президент, а директор е Марина Лошак.


По данни от 2012 г., годишно музеят е посещаван от над един милион души.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1471-v-pushkinskia-musei-ste-se-risuva-ot-natura-po-sluchai-102-mu-rogden-den-.html

Пред виенското кметство ще „разцъфне” градина на земните удоволствия

Площадът пред виенското кметство ще посрещне за 22-и път участниците в благотворителния „Бал на живота” (Life Ball). Снимка: © artnovini.comВИЕНА. Площадът пред виенското кметство - Rathausplatz, ще се превърне в пищна „градина на земните удоволствия” - The Garden of Earthly Delights, по време на традиционния 22-и „Бал на живота” (Life Ball). Едно от най-големите благотворителни събития в света, посветени на борбата с болестта СПИН, ще се проведе на 31 май, събота, и ще премине под знака на солидарността и толерантността, съобщиха от ComPRess/Бюро за връзки с община Виена в София.


Двучасовото необичайно, пъстро и шумно шоу, има за цел да събере средства за подпомагането на различни проекти, работещи по проблемите на тази опасна болест. Всяка година на площада пред Ратхаус се събират около 40 хил. души, като тази бройка ще се запази и сега, смятат организаторите. По червения килим, от 19.30 ч., ще преминат знаменитости от политиката и развлекателната индустрия като президентът на Съединените щати от 1993 до 2001 г. Бил Клинтън (Bill Clinton), британската модна дизайнерка Вивън Уестууд (Vivienne Westwood), рок изпълнителката Къртни Лав (Courtney Love), актрисата Марша Крос (Marcia Cross) от сериала „Отчаяни съпруги” (Desperate Housewives; 2004-2012), колегите й Линдзи Лоън (Lindsay Lohan) и Били Зейн (Billy Zane), американският фотограф Дейвид Лашапел (David LaChapelle) – автор на постера Once in the Garden за Life Ball 2014, чиято противоречива естетика предизвика остри обществени реакции, и др. В концертната програма ще участват поп звездата Рики Мартин (Ricky Martin) и Кончита Вурст (Conchita Wurst), лауреат от тазгодишния песенния конкурс на Eurovision.  

В събота, за първи път в историята на благотворителното събитие, ще се проведе дефиле на мъжка мода, което ще представи италианското списание LUomo Vogue. В него ще бъдат показани модели на Givenchy, Viktor & Rolf, Lanvin, Jean Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Etro и Dsquared2.

В навечерието на Life Ball 2014, на 30 май (петък), във виенския Бургтеатър (Wiener Burgtheater) ще се състои бенефис на проекта Red Ribbon Celebration Concert, в който ще участват перуанският тенор Хуан Диего Флорез (Juan Diego Flórez), полякът Пьотр Бечала (Piotr Beczala), американският бас-баритон Томас Хемпсън (Thomas Hampson), българската оперна певица Веселина Кацарова (Vesselina Kasarova) - мецосопран, руският бас Илдар Абдразаков (Ildar Abdrazakov) и др.


В рамките на „Бала на живота” ще се проведат още няколко благотворителни инициативи.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/drugi/1470-pred-vienskoto-kmetstvo-ste-razcafne-gradina-na-zemnite-udovolstvia.html

С „Манифестации на личното” започва второто издание на София Куиър Форум

Фрагмент от видеоинсталацията Multiwoman на чешката художничка Дарина Алстер. Снимка: © Darina Alster / xaspel.netСОФИЯ. В галерия „Васка Емануилова” (бул. „Янко Сакъзов” 15) ще бъде дадено началото на второто издание на София Куиър Форум (Sofia Queer Forum), което ще се проведе от 29 май до 5 юли 2014 под мотото „Манифестации на личното” (Manifestations of the Personal). Куратор е Стефка Цанева, а организатори са Боряна Росса и Станимир Панайотов.


Събитието, занимаващо се с проблемите на пола, половата идентичност и сексуалността в контекста на изкуството и теорията, ще бъде открито днес, от 19.00 ч., с груповата изложба „Манифестации на личното”, в която със свои творби участват Анотния Гюрковска, Боряна Росса, Войн де Войн, Иво Димчев, Кирил Биков, Красен Кръстев и Паул Дунка, Лубри, Наталия Тодорова, Светозара Александрова и Станка Колева.

„Общата експозиция е вид провокация – оголване и разкриване, създаване на множество споделени лични пространства. Противоречиви и разнопосочни интимни самоизразявания на единадесет автори, някои от които вглъбено изследват собствената си същност, други се занимават с феминизъм, религия и фетишизъм, трети пък изхождат от личната си история в търсене на базисния въпрос за предопределеността. Не е случайно, че в изложбата преобладават авто/портретите, които преди всичко представляват само/съзерцание и само/анализиране…”, пише сайтът на събитието.

Колажът „Метафизика на красотата” (2014) на Светозара Александрова е част от изложбата „Манифестации на личното”, която ще открие София Куиър Форум 2014. Снимка: © Светозара Александрова / veg.sghg.bgУспоредно с провеждането на изложбата, в постоянната експозиция на галерията ще бъдат показани работи от серията еротични пластики на именитата българска скулпторка Васка Емануилова (1905-1985), които авторката създава в края на 30-те години на XX в., съобщават организаторите.

В рамките на София Куиър Форум 2014 ще бъдат представени още видеоинсталацията Multiwoman на чешката артистка Дарина Алстер (Darina Alster) и прожекция на късометражни филми от Източна Европа, селектирани от чешкия Мезипатра Куиър Филм Фест (Mezipatra Queer filmovy festival). И двете събития ще се проведат в the fridge & Социален център „Хаспел” (бул. Мадрид 8) заедно с изложбата „Емоционални обекти”, създадена с предварително предоставени от публиката лични вещи и истории…

Филмовата програма включва и американския документален филм на Кимбърли Рийд (Kimberly Reed) „Блудни синове” (Prodigal Sons; 2008), който ще бъде показан на 19 юни. Филмът е носител на награди от фестивалите в Нешвил и Флорида, фестивалът за документално кино в Солун и фестивалите за ЛГБТ кино в Копенхаген и NewFest в Ню Йорк. В рамките на София Куиър Форум - на 26 юни – ще се състои и световната премиера на филма „Няма място за нови кучета” (No Country for Young Man, 2014) на Олег Мавроматти и РО68.

Теоретичната програма на форума включва лекция на Ейми Брицгел (Dr. Amy Bryzgel) – преподавател по история на изкуството в университета в Абърдийн, Шотландия, автор на мащабното проучване Performing the East за джендър пърформанс изкуство в Източна Европа. Към лекцията, която ще се състои на 3 юни, ще бъде проведена и панелна дискусия с Лъчезар Бояджиев (артист) и Снежанка Михайлова (артист и философ).

Официалното парти по случай откриването на форума е насрочено за 31 май (събота) в клуб „Жул Верн” и ще включва музикален пърформанс на dreammachine и dj сетове на Войн де Войн и Жулиета Интергалактика.

София Куиър Форум 2014 се провежда в контекста на инициативата „Нови леви перспективи”.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1469-s-manifestacii-na-lichnoto-zapochva-vtoroto-izdanie-na-sofia-queer-forum.html

Светият престол ще присъедини Антони Гауди към лика на блажените

БАРСЕЛОНА. Знаменитият каталунски архитект Антони Гауди (Antoni Placid Guillem Gaudi i Cornet; 1852-1926) ще бъде обявен за блажен от папа Франциск (Papa Francesco) през 2015 г. Активисти от асоциацията, предложила беатификацията (от лат.: Beatus – честит, блажен, и facio – правя някого честит, блажен) на гениалния творец, вече десет години събира документи за неговия живот, както и сведения, с кого се е познавал, съобщава англоезичното издание The Local Spain, цитирано от lenta.ru.


„Ако всичко премине благополучно, процесът ще завърши през пролетта на 2015 г.”, заявил ръководителят на кампанията Жозе Алмузара (José Manuel Almuzara). Според правилата на Католическата църква, присъединяването към лика на блажените е третата от четирите стъпки преди канонизирането за светец. За да бъде причислен Антони Гауди (на испански: Антонио Гауди) към лика на светците, пред Ватикана трябва да бъдат представени достатъчен брой доказателства за чудесата, случили се благодарение на него. По всяка вероятност големият архитект ще бъде обявен за блажен, но няма да може да бъде канонизиран като светец, тъй като едва ли ще бъдат намерени доказателства за извършено от самия него чудо, смятат експерти по църковните дела.

Антони Гауди е един от най-известните архитекти не само в Испания, но и в света. Неговото творчество излиза извън пределите на еклектизма от XIX в. и на доминиращите в пределите му исторически стилове, за да влезе в света на неравните, заоблени повърхности, за да създаде своя неповторим и безгрешно разпознаваем стил – уникален синтез между стила „мудехар” (симбиоза между испански и арабски архитектурни елементи), неоготика, ар нуво, сюрреализъм, кубизъм…

Сред най-ярките образци, създадени от Гауди, са парка и двореца Гуел (Parque Güell, Palau Güell), Casa Batlló, Casa Vicens, Епископския дворец в Асторга, Casa Calvet, уникалната катедрала „Светото семейство” (La Sagrada Familia), за чийто главен архитект той е назначен през 1882 г. и др. Много от сградите, проектирани от него, са в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1468-svetiat-prestol-ste-prisaedini-antoni-gaudi-kam-lika-na-blagenite.html

Една нощ с операта в Дом „Витгенщайн”

Част от участниците в оперния концерт в БКИ Дом „Витгенщайн”, посветен на 100-годишнината от рождението на Борис Христов. Снимка: © artnovini.comПлеяда от именити изпълнители поднесоха прекрасен подарък на българската общност в Австрия за 24 май.

ВИЕНА. С великолепен концерт, посветен на 100-годишнината от рождението на незабравимия оперен ас Борис Христов (1914-1993), завършиха тържествата в Българския културен институт Дом „Витгенщайн” за 24 май. Плеяда от изключителни български и чуждестранни опрени певци изпълниха творби от бележити класически композитори и възторгнаха публиката в театралната зала на културния ни институт на виенската Parkgasse 18.


Концертът започна с ария на Неморино - Una furtiva lagrimaот операта „Любовен еликсир” (L’elisir d’amore; 1832) от Доницети (Gaetano Donizetti; 1797-1848), която изпя младият колумбийски тенор Хулиан Хенао (Julian Henao), последвана от драматичното изпълнение на Салина Александрова (Salina Aleksandrova) – мецосопран, на „Полюбила я на печаль свою” от Сергей Рахманинов (Sergei Rachmaninoff; 1873-1943).

Сопраното Цветелина Малджанска (Tsvetelina Maldzhanska) продължи темата „Доницети” с ария на Анна от „Анна Болена” (Anna Bolena; 1830), а басът Стефан Владимиров (Stefan Vladimirov) поведе публиката в пленителния свят на Моцарт (Wolfgang Amadeus Mozart; 1756-1791) с изповедта на Лепорело Madamina, II catabgo e questo от „Дон Жуан” (Don Giovanni; 1787).

Искрена лирика и нежност струеше от вечната песен O del mio amato ben от Стефано Донади (Stefano Donaudy; 1879-1925), с която Божидар Николов (Bojidar Nikolov) предизвика бурните аплодисменти на присъстващите (всъщност, аплаузите следваха всяко едно от изпълненията).

Сопраното Катрин Тарго (Katrin Targo) и пианистката Екатерина Нокен (Ekaterina Nokken) пък обсипаха празничната вечер с проникновената чувственост на Чайковски (Pjotr lljitsch Tschaikowski; 1840-1893) и „Я ли в поле да не травушка была”. Творчеството на великия руски композитор беше почетено по незабравим начин и от баса Петър Найденов (Petar Naydenov) и неговата ария на Гревин – „Любви все возрасты покорны” от операта „Евгений Онегин” (1877-1878).

Със своето вълнуващо второ изпълнение – на „Бедный конь” (ария на Ваня), Салина Александрова припомни на зрителите героичния епос „Иван Сусанин” (1836) от Михаил Глинка (Michail Glinka; 1804-1857).

Le veau dor. „Фауст” (Faust; 1859) от Шарл Гуно (Charles Gounod; 1818-1893)… С магическото си превъплъщение в Мефистофел, басът Владимир Василев (Vladimir Vassilev) показа още един път тази вечер, че уникалния талант на българските баси не е част от оперната митология, а абсолютна реалност…

Финалът на първата част на концерта беше също част от „големия взрив” – баритонът Крум Гълъбов (Krum Galabov) спря дъха на публиката с Lo morro, прочутата ария на Родриго от операта „Дон Карлос” (Don Carlos; 1867) на Джузепе Верди (Giuseppe Verdi; 1813-1901).

Цветелина Малджанска беше блестяща като Химена с Pleurez, mos yeux от „Сид” (Le Cid; 1884-1885) на Жул Масне (Jules Massenet; 1842-1912), а Олга Червински (Olga Czerwinski) разчувства публиката с една от най-популярните и романтични арии от Пучини (Giacomo Puccini; 1858-1924) - O mio babbino caro от операта „Джани Скики” (Gianni Schicchi; 1918). Украинската певица впечатли и като Русалка с Měsíčku na nebi hlubokém от едноименната опера от 1901 г. на именития чешки композитор Антонин Дворжак (Antonín Dvořak; 1841-1904).

Публиката изпрати възторжено изпълнителите... Снимка: © artnovini.comNiun mi tema! Божидар Николов подари на публиката един вълнуващ, но съкрушен от ревност Отело с изпълнението си на драматичната ария от четвърто действие на едноименния шедьовър от Верди (Otello; 1887). Тази партия се оказа своеобразен мост, който „пренесе” публиката (исторически) към друго гениално произведение на италианския композитор – „Аида” (Aida; 1871). Сопраното Ива Йонова (Iva Ionova) „влезе” в Ritorna vincitor (арията олицетворяваща душевните терзания на етиопската принцеса Аида между любовта към нейния баща и родината й и към Радамес, в когото е влюбена) със сила, артистизъм и очарование…

И при второто си изпълнение естонската певица Катрин Тарго (отново в забележителен тандем с пианистката Екатерина Нокерт) покори публиката, този път като непримиримата Марженка и затрогващата й изповед Och, jaky zal! от „Продадена невеста” (Prodaná nevěsta; 1866) на Бедржих Сметана (Bedrich Smetana; 1824-1884) – великолепната комична опера на чешкия композитор, която получава световно признание именно във Виена, но едва през 1892 г.

Хулиан Хенао се завърна на сцената триумфално като Херцога от „Риголето” (Rigoletto; 1851) с една от емблемите за вердиевото творчество – теноровата партия La donna e mobile. След финалните й акорди споменът за Борис Христов завладя за пореден път театралната зала на Дом „Витгенщайн”, но този път въплътен в драматичния фрагмент A te, lestremo addio от операта „Симоне Боканегра” (Simone Boccanegra; 1857/1881) на Верди, който като генуезеца Якопо Фиеско изпълни басът Владимир Василев.

Баритонът Крум Гълъбов спечели овации за своя чудесен Жерар и арията Nemico della patria от „Андре Шение” (Andrea Chenier; 1896) – най-известното произведение на Умберто Джордано (Umberto Giordano; 1867-1948), което е смятано за един от образците на веризма (италианско реалистично направление от края на XIX в.).

И финал, достоен за темата на тържествената вечер - изкуството на Борис Христов… Ария на Филип Втори от „Дон Карлос”Ella giammai mamo… Басът Петър Найденов направи наистина кралско изпълнение, последвано от величествен дует (в същата роля) със Стефан Владимиров, когото видяхме като Великия инквизитор...

Един незабравим концерт, в който освен преклонението пред операта и гения на Борис Христов, изпълнителите изразиха своята почит и към изкуството на славянските композитори. Изключителни оперни таланти, фантастично подбрана и аранжирана програма, великолепен акомпанимент на пианистите Вяра Шуперлиева (Vyara Shuperlieva) и Александър Бояджиев (Alexander Boiadjiev)… Една благородна инициатива, чието продължение голяма част от публиката вече очаква с нетърпение…      


По традиция, вечерта на 24 май, бяха връчени награди на Министерство на културата. С отличието „Златен век” за 2014 г. беше удостоен проф. Петер Бахмайер (Prof. Dr. Peter Bachmaier), известен австрийски славист, политолог и историк. Ученият е президент на дружеството „Приятели на Дом Витгенщайн” (Verein „Freunde des Hauses Wittgenstein) и доктор хонорис кауза на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Призът на проф. Бахмайер беше връчен от проф. Румяна Конева (Prof. h. c. Dr. habil. Rumjana Koneva), директор на БКИ Дом „Витгенщайн”.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/muzika/1467-edna-nosht-s-operata-v-dom-wittgenstein.html

Освещават паметника на Христо Ботев във Враца половин век по-късно

Паметникът на гениалния поет и вдъхновен революционер Христо Ботев (1848-1876) ще бъде осветен половин век след неговото създаване. Снимка: © Стефка Николова / artnovini.com ВРАЦА. Величественият паметник на гениалния поет и вдъхновен революционер Христо Ботев (1848-1876), чийто автор е скулпторът Владимир Гиновски*, ще бъде осветен 50 години след неговото издигане в центъра на града през 1964 г. Тържествената церемония ще започне в 10.00 ч. на 27 май, вторник, на централния площад, който носи името на великия българин. Освещаването ще завърши с хорово изпълнение на каноничното песнопение „На многая лета”, като в същото време камбаните на всички храмове в града ще започнат да бият празнично, съобщават от община Враца.


Церемонията е част от празника, с който ще бъде дадено началото на „Ботеви дни 2014”. Освещаването ще извърши Врачанският митрополит Калиник.

Паметникът на Христо Ботев** е изработен от бронз и сив гранит и е висок 12 метра. До монумента гори вечен огън, донесен от Одеса, а върху архитектурните тела има релефи със сюжети от Ботевото творчество и неговия боен път. Паметникът на великия българин е част от скултурно-архитектурен ансамбъл, включващ площад, стилизирано лъвче, шадраван и тревни площи, дело на архитектите Делчо Сугарев (1905-1998) и проф. Иван Иванчев. „Ако сега се заема с интерпретация на Ботевия образ в скулптура, вероятно няма да се повтори със създаденото в ранните ми години. Но във всички случаи възторгът ми от него няма да се охлади, най-вече поради неговата гениална мисъл, от неговия прекрасен образ и от неговия още по-героичен подвиг и саможертва”, казва скулпторът Владимир Гиновски.

По повод на освещаването на паметника на Христо Ботев във Враца ще бъде издадена и възпоменателна картичка за събитието, чийто тираж ще е 1000 броя.

В навечерието на 2 юни – Ден на Христо Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България, инж. Николай Иванов, кмет на Враца, обяви програмата за традиционните Ботеви дни, съобщи сайтът на общината. В рамките на тържествата ще се проведе научна среща, посветена на 138-та годишнина от подвига на Ботев и на неговата чета, като в дискусията ще вземат участие световноизвестните български историци проф. Иван Стоянов и проф. Пламен Митев.

Врачанският градоначалник акцентира и върху няколко новости в тазгодишната тържествена програма. На 27 май, в Регионалния исторически музей ще бъде открита изложбата „Земята на Ботев”, в която освен врачански художници, за първи път свои творби ще представят и фотографи. Ден след това – на 28 май, в 52-то издание на Националния рецитал-конкурс за изпълнение на Ботева и възрожденска поезия и проза (от любители) ще дебютират и чужденци – поети от Русия и Полша ще четат на родния си език свои творби и стихове, посветени на гениалния Калоферец. На 31 май, от 19.00 ч., актьори от бургаския Драматичен театър „Адриана Будевска” ще представят театрално-поетичния спектакъл „Настане вечер”, посветен на Христо Ботев.

Жителите на Враца и гостите на града, ще могат да гледат и вечерните концерти, които във всеки от празничните дни ще започват от 19.30 ч. на открита сцена срещу читалище „Развитие”, допълват от община Враца.

* * *

* ВЛАДИМИР ГИНОВСКИ е роден през 1927 г. в село Галичник, тогава в Югославия. Произхожда от Фърчковския род, известен с иконописците и резбарите си от така наречената Дебърска художествена школа. Учи скулптура в Художествената академия в София при професорите Андрей Николов, Марко Марков и Иван Лазаров – завършва през 1952 г. Прави бюстове на видни възрожденци, революционери и културни дейци, сред които на Борис Христов и на Николай Гяуров… Автор е на повече от 50 паметника в страната и в чужбина: – на Св. Св. Кирил и Методий пред Народната библиотека в София, на Васил Левски (София, Плевен, Вашингтон, Унгария), на Тодор Александров (Кюстендил), на Елин Пелин в Байлово, и др.

Носител на Награда за цялостно творчество на Съюза на българските художници през 1997 г.

Източник: bg.wikipedia.org

** Първият паметник на Христо Ботев е открит на 27 май 1890 г. Това е и първият скулптурно-архитектурен паметник в Княжество България. Средствата за него са събирани предимно от дарители, въпреки че начинанието се е поддържало и от Стефан Стамболов (1854-1895) - в миналото близък другар и съратник на Христо Ботев, а в края на десетилетието министър-председател. Автор на скулптурата е германецът Густав Еберлайн (1864-1926), като по отношение на портрета той е подпомогнат от тогава младият художник Антон Митов (1862-1930).

Първият паметник изобразява Ботев в естествен ръст. В дясната си ръка държи призивно издигната сабя, а в лявата свитък хартия… Върху постамента на скулптурата били изписани 190 имена на четници и поборници, и прикрепени твърди барелефи на Давид Тодоров (1834-1876), Мито Цветков (1844-1881) и поп Коста Буюклийски (??-1876), внушителна табела с текст и четири лъвски глави, през които тече вода. Металните плочи на паметника били отлети във Виена.

Инициативата за построяването на Ботевия паметник във Враца е на кмета на града от 1887 до 1893 г. Цено Леонкев и на председателя на Постоянната комисия Гьошо Антонов. Паметникът е открит тържествено от княз Фердинанд I (1861-1948). Сред гостите са министър-председателят Стефан Стамболов, майката на Ботев, съпругата му Венета и дъщеря му Иванка.

Паметникът е демонтиран през 1955 г.


Източник: vratza.bg

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1466-osveshtavat-pametnika-na-christo-botev-vav-vratza-polovin-vek-po-kasno.html

Креативният гений Питър Фиск поздрави участниците в „Арт семестър” на „Карол”

Участници в първото издание на Арт Семестър на Корпоративен университет „Карол”. Снимка: © „Карол криейтивСОФИЯ. Започна третата, последна, творческа седмица от образователната инициатива Арт Семестър на Корпоративен университет „Карол”. До 30 май, петък, участниците ще работят индивидуално по своите проекти, ще има консултации с представители от екипа на компанията, а в последния ден, завършените творби ще бъдат представени пред финансовото жури на „Карол”. Произведенията ще бъдат първите експонати в постоянната изложба на Арт салона на компанията, припомнят организаторите на уникалната за България инициатива.


През миналата седмица, Питър Фиск (Peter Fisk), авторът на книгата „Креативният гений” (Creative Genius), даде автограф за „студентите” в Арт семестър. Те получиха неговия виртуален подпис и поздрав по повод участието им в този новаторски проект. От своя страна британецът получи линк от практическото занимание, в което участниците се учиха да рисуват върху вода (по техниката ербу), следвайки указанията на известната художничка Анжела Минкова. Авторката също е „студентка” в Арт семестър, но заедно с някои от своите колеги води и една от творческите работилници, съпътстващи обучението, които по естествен начин допълват знанията за финансите и финансовите пазари, провокират асоциации и тестват техники за развитие на творческото мислене. След като разбраха какво представлява латералното мислене и как да го използват, творците се научиха да „картографират” идеите си с мисловни карти и първият им опит беше да представят посланието си за финансовата култура…

Така, постепенно, те запълват „бялото пространство” (по израза на Питър Фиск) с идеи, провокации и нови концепции. Участниците в Арт Семестър нарисуваха застраховка, поднесоха лимонада на медиите, решаваха уравнението „графичен дизайн плюс PR, равно на продажби”, запознаха се с нови мрежи и платформи, намериха различни възможности в артмениджмънта и персоналния брандинг…

Мария Любенова от „Арт Виза” срещна „студентите” виртуално с Никола Русев – художникът от Тетевен, който рисува „въртящи се” картини. Идея на артиста е, че отделната творба може да бъде гледана от всяка страна, тъй като, каквато и основа да й бъде дадена, тя има свой смисъл и послание. „Тази идея се върти в главата ми вече 20 години, но едва сега започнах да експериментирам”, сподели художникът пред колегите си от Арт семестър. „Сложното е да се стигне до композиционното решение, което отразява идеята, другото е лесно”, допълни Русев.

Специално за инициативата на „Карол криейтив”, авторът донесе в София три все още „мокри” свои картини, които показа за първи път в библиотеката на компанията. Художникът смята да включи тези творби в изложба, която ще е премиера на новата техника. Той посъветва младите творци да не се страхуват да експериментират, да се стремят да създадат и да развиват свой стил и да откриват възможности, които ще ги направят неподражаеми…

Символиката на първите и нови неща, които на практика прокарват пътища там, където няма и пътека, продължи и Людмила Капитанова, която откри своя фотоизложба в Арт салона на „Карол”. В експозицията авторката показва снимки от Антарктида, Еверест и Чили. Така участниците в Арт Семестър „изкачиха” и Еверест, откъдето погледнаха под друг ъгъл към собствените си мечти, проекти и страхове…

Предстоят още изненади в и извън програмата, обещават лекторите и участниците, които бяха „въвлечени” в творческите брейнсторминги…

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/1465-kreativniat-genii-peter-fisk-pozdravi-uchasnicite-v-art-semester.html

Обвиняват Led Zeppelin за плагиатство в интродукцията на Stairway to Heaven

Знаменитото изпълнение на Stairway To Heaven от концертния филм The Song Remains The Same, заснет в нюйоркската зала Madison Square Garden през 1973 г. Снимка: Screenshot of youtube.comЛОНДОН. Фондацията „Ранди Калифорния”, чрез адвокат Френсис Мелофи (Francis Alexander Malofiy), е подала съдебен иск срещу музикантите от легендарната група Led Zeppelin, заради техния шедьовър - песента „Стълба към небето” (Stairway To Heaven). Според заявлението, интродукцията на парчето е заимствана от композицията Taurus от дебютния албум на американската прогресив/психиделик група Spirit, издаден през 1968 г., чийто вокалист беше Ранди Калифорния (Randy California; 1951-1997), съобщи The Guardian.


Песента Taurus със сигурност е била известна на Led Zeppelin, тъй като британците са подгряваща група на американските си колеги през 1968 г. в Денвър (Denver Auditorium Arena), а през следващата година са свирили заедно в Детройт, Атланта и Сиатъл.

Както artnovini.com написа, през миналия месец китаристът Джими Пейдж (Jimmy Page) и вокалистът Робърт Плант (Robert Plant) съобщиха, че в момента работят по преиздаването на всичките девет студийни албума на бандата. Ако съдът уважи претенциите на ищците, обаче, това може да възпрепятства преиздаването на емблематичната тава Led Zeppelin IV (1971), в която е Stairway To Heaven, смятат експерти. Според адвокат Мелофи, целта на иска е Ранди Калифорния да бъде официално признат за съавтор на песента. Ако това се случи, неговите наследници и държатели на авторските права ще трябва да получават отчисления от продажбите на този суперхит (не само като музика, но и като бизнес), чиито продажби (в различните аудио- и видеоформати), според musicradar.com, вече надхвърлят 572 млн. USD (по около 10 млн. годишно в продължение на 43 години)

Запознати с историята на рокендрола твърдят, че входящите акорди на песента Taurus на Spirit пък удивително напомнят на инструменталната композиция Cry Me a River, която Дейви Геърм (Davey Graham; 1940-2008) написал още през 1959 г.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/muzika/1464-obvinyavat-led-zeppelin-za-plagiatstvo-v-introdukciata-na-stairway-to-heaven.html

Внуци на Пеги Гугенхайм съдят фондация „Гугенхайм” заради музея във Венеция

Обект на правния спор e управлението на колекцията Peggy Guggenheim Collection в Palazzo Venier dei Leoni... Снимка: Screenshot of youtube.com ПАРИЖ. Сандро Румни (Sandro Rumney), неговият полубрат Никола Елион (Nicolas Hélion) и пет от техните деца - внуци и правнуци на легендарната галеристка и меценат Пеги Гугенхайм (Peggy Guggenheim; 1898-1979), са подали съдебен иск срещу Фондация „Гугенхайм” (Solomon R. Guggenheim Foundation) в Ню Йорк, събощи The Guardian, цитиран от lenta.ru. Причина да се обърнат към съда са нарушените, според тях, условия за съхраняването на The Peggy Guggenheim Collection, които тяхната родственица е разпоредила пред смъртта си. Първото заседание на съда се състоя вчера, 21 май.


Внуците на Гугенхайм смятат, че от строг контрол се нуждае постоянната експозиция в Palazzo Venier dei Leoni, който се намира на Канале гранде във Венеция. Част от експонатите там били преместени в депо, за да бъде освободено място за временни изложби, но това – твърдят те – било нарушение на правилата.

Румни и Елион смятат да си върнат средствата, които тяхната баба е завещала в полза на фондацията. Те се позовават на кореспонденцията между Пеги и нейният братовчед Хари Гугенхайм – бивш президент на фондацията, които потвърждават, че нейните условия за строг контрол върху колекцията, са били приети от бившите управители на организацията.

Администрацията на фондация „Гугенхайм” реагира остро на предявените претенции, като ги нарече „неоснователни”. Нейни представители припомниха, че внуците на именитата галеристка не са включени в завещанието й, и в резултат на това, имуществото й било наследено от първородния й син Синбад Вейл (Michael Cedric Sindbad-Vail; 1923-1986).

От ръководството на фондацията смятат, че внуците на колекционерката няма да спечелят делото, така както се случи и при техния първи опит, със същите претенции, през 1994 г. Две години по-късно, управата на фондацията и внуците постигнаха споразумение, но днес Румни и Елион са убедени, че въпреки сключения договор с фондацията, нарушенията от нейна страна не са предотвратени, и обвиняват ръководството й в „комерсиален цинизъм”, твърди The Guardian. Двамата братя, които са деца на единствената дъщеря на Пеги Гугенхайм от първия й брак с писателя Лоурънс Вейл (Laurence Vail) - Пиджийн (Pegeen Vail Guggenheim; 1925-1967), се разгневили и от факта, че от 181 творби в постоянната експозиция, 75 – сред тях произведения на Марк Ротко, Александър Калдер, Едуардо Чилида, Анселм Кийфър, Сай Туомбли, Жан Дюбюфе и др. – са от дарението на Ханелор и Рудолф Шулхоф (Hannelore and Rudolph Schulhof). Освен това, до табелата „Peggy Guggenheim Collection” била монтирана и плоча с надпис „Schulhof Collection”. Според тях, различните спонсорски приеми пък са „осквернили” градината на двореца от XVIII в., известна днес като Nasher Sculpture Garden, в чиято стена е положена урната с праха на именитата им баба, както и тленните останки на нейните 14 кучета…

На въпрос на журналисти за това, какво е да водиш съдебни дела в продължение на 20 години, 55-годишният Румни отговорил: „Това е непоносимо тежко”. Известно е, че преди осем години той преживя инсулт, но така и не е възстанови напълно, допълва изданието.

Колекцията на Пеги Гугенхайм във Венеция съдържа около 300 великолепни произведения на модерното изкуство, след които са творби на Пабло Пикасо, Амадео Модилияни, Василий Кандински, Хуан Миро, Франсис Пикабия, Пийт Мондриан, Джорджо де Кирико, на Джаксън Полък, на втория й съпруг Макс Ернст (Max Ernst; 1891-1976), с когото живее от 1942 до 1946 г., и др. Музеят във Венеция е основан през 1951 г. и е неин дом до края на живота й през 1979 г. Palazzo Venier dei Leoni влиза в състава на фондация „Гугенхайм”, в която са още музеите в Ню Йорк, Билбао и Абу Даби, през 1976 г.  

В момента в музея представя изложбата „Само за твоите очи” (For Your Eyes Only – from Mannerism to Surrealism) от колекцията на Ришар и Ула Драйфус-Бест (Richard and Ulla Dreyfus-Best) от Базел, Швейцария.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1463-vnuci-na-peggy-guggenheim-sudiat-guggenheim-foundation.html