„Момичето с перлената обеца” на Вермеер се завърна у дома

След почти двегодишно световно „турне”, картината „Момичето с перлената обеца” (около 1665) на холандския гений Ян Вермеер (1632-1675) вече е в музея „Маурицхейс”. Снимка: © Ivo Hoekstra / Credits: Mauritshuis, The HagueСлед двугодишно „арттурне” из Япония, САЩ и Италия, шедьовърът вече е експониран в реконструирания музей „Маурицхейс”.

ХАГА. В Кралската галерия „Маурицхейс” (Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis) беше открита изложбата Mauritshuis – The Building („Сградата”), която е първата след двугодишната реконструкция на прочутия музей. В постоянната експозицията, след почти 700-дневна обиколка из някои от най-големите музеи на Япония, Италия и САЩ, се завърна картината „Момичето с перлената обеца” (Girl with a Pearl Earring, c. 1665) – шедьовърът на гениалния холандски художник Ян Вермеер (Jan Vermeer van Delft; 1632-1675), съобщи сайтът на „Маурицхейс”.


Реконструкцията на галерията, която струваше 41 млн. USD, беше осъществена по проект на архитектурното бюро Hans van Heeswijk Architects, чиито специалисти проектираха и Амстелхоф (Amstelhof) в Амстердам, където сега се намира холандския филиал на Ермитажа (Hermitage Amsterdam).

От днес, 27 юни, музеят разполага и с ново крило, което носи името на компанията-спонсор – Royal Dutch Shell Wing, допълва The New York Times. В неговите зали ще бъдат представяни нови експозиции и обекти от обществено значение. От „Маурицхейс” отбелязват, че реставрацията на историческата сграда е била проведена с изключително уважение към традициите на музея, като експозициите в повечето зали остават такива, каквито са били преди две години. За да не бъдат препълвани помещенията, според новите правила, броят на посетителите, които могат да са по едно и също време в галерията, не трябва да надхвърля 1000 души, а в залата, в която експонирана картината „Момичето с перлената обеца” – те не могат да бъдат повече от 30…

Кралят на Холандия Вилем-Александър (Willem-Alexander der Nederlanden) и Емили Горденкер (Emilie Gordenker), директор на „Маурицхейс”,  разглеждат основно реконструирания музей. Зад тях е великолепният пейзаж на Вермеер - „Изглед от Делфт” (около 1660-1661). Снимка: © Michael Kooren / Credits: Mauritshuis, Den Haag След реконструкцията, площта на музея беше увеличена почти двойно – на 6400 кв. м., като според проекта, чрез специален подземен тунел, той е свързан със сградата в стил ар деко, намираща се от другата страна на улицата. Освен това, галерията вече разполага с нов вход откъм вътрешния двор, образователна секция за деца, кабинети за сътрудниците, нови кафене, ресторант и магазин.

Разположен недалеч от комплекса „Биненхоф” (Binnenhof), където се намират парламентът на Кралство Холандия и кабинета на министър-председателя, малкият дворец „Маурицхейс” е построен между 1636-1641 г. от Мориц Насау-Зиген (Johann Moritz Fürst von Nassau-Siegen; 1604-1679), фелдмаршал и управител на Холандска Бразилия. Проектът на сградата е на архитектите Якоб ван Кампен (Jacob van Campen; 1596-1657) – един от най-ярките представители на Холандския класицизъм (Hollands classicisme) през XVII в., когато е разцвета на Златния век (Gouden Eeuw), и на Питер Пост (Pieter Post (1608-1669). Само тридесет години след неговото построяване – през 1704 г., дворецът изгорял в пожар, след това бил възстановен, но без купола.

През 1820 г. холандската държава купила „Маурицхейс”, където експонирала кралска колекция от произведения на изобразителното изкуство и от археологически находки. Музеят отворил врати две години по-късно. От 1875 г. той остава само картинна галерия, с неголяма, но изключително ценна сбирка. Колекцията съдържа над 800 произведения, сред които са шедьоври на Рембранд (Rembrandt van Rijn; 1606-1669) – „Урок по анатомия на д-р Николаес Тюлп” (The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp; 1632), и знаменитият автопортрет (Self-Portrait) на художника от 1669 г.; на Рубенс (Peter Paul Rubens; 1577-1640) – „Стара жена и момче със свещ” (Old Woman and Boy with Candles, c. 1616-1617), както и съвместната му творба (подписана и от двамата) с Ян Брьогел Стария (Jan Brueghel the Elder (1568-1625) – „Райската градина с падението на човека” (The Garden of Eden with the Fall of Man, c. 1615); на Франц Халс (Frans Hals; 1582/1583 – 1666) – „Усмихнато момче” (Laughing Boy, c. 1625); на Ханс Холбайн Младши (Hans Holbein the Younger; 1497/1498-1543) – „Портрет на Роберт Чесман” (Portrait of Robert Cheseman (1485-1547), 1533); на Клара Пеетерс (Clara Peeters; c. 1580/1590 – in or after 1621) – „Натюрморт със сирене, бадеми и брецели” (Still Life with Cheeses, Almonds and Pretzels, c. 1615); на Паулус Потер (Paulus Potter; 1625-1654) – „Бикът” (The Bull, 1647); на Карел Фабрициус (Carel Fabritius; 1622-1654) – „Щиглец (кадънка)(The Goldfinch, 1654); на Вермеер – „Изглед от Делфт” (View of Delft; c. 1660-1661), на Хендрик Аверкамп (Hendrick Avercamp (1585-1634) – „Леден пейзаж” (Ice Scene; c. 1610), и др.

Фрагмент от пърформанса, съпътстващ откриването на Кралската галерия „Маурицхейс” в Хага. Снимка: Patrick Post / Credits: Mauritshuis, The Hague Както artnovini.com написа, през юни 2012 г. „Момичето с перлената обеца” на Вермеер, наричана още „Мона Лиза на Севера”, стана част от голяма пътуващата изложба, в която участваха още 50 живописни платна от колекцията на „Маурицхейс”, а целта на арттурнето беше да събере средства, които да подпомогнат реконструкцията на музея. Първоначално гениалната творба беше показана в Tokyo Metropolitan Art Museum, след това в City Art Museum в Кобе и т.н. Други образци от музея пък бяха представени в Gemeentemuseum – също в Хага, в Paleis Het Loo на Groeningemuseum в Брюж (Белгия), в Dordrechts Museum, в Amsterdam Museum, в Музея на Франц Халс (Frans Hals Museum) и т.н.


През следващата година „Маурицхейс” ще покаже три изключителни изложби: от 5 февруари до 10 май 2015 г.Highlights from The Frick Collection с произведения от колекцията на американския стоманен магнат Хенри Клей Фрик (Henry Clay Frick; 1849-1919); от 11 юни до 13 септември 2015Rembrandt? The Saul and David affair. Изложбата от една-единствена картина ще отговори на въпроса дали този шедьовър е на големия майстор и какво са открили експертите докато са реставрирали творбата, която ще бъде показана за първи път; и от 8 октомври 2015 до 3 януари 2016The Dutch self-portrait. Експозиция с повече от тридесет картини, които ще изследват поведението на различни художници в този тъй деликатен за тях жанр…

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1499-momicheto-s-perlenata-obeca-na-vermeer-se-zavarna-y-doma.html