Млади български художници „превзеха” Дом „Витгенщайн”

За трета поредна година Българският културен институт във Виена е домакин на изложбите „Лятна академия в Дом „Витгенщайн” (Sommerakademie im Haus Wittgenstein). Снимка: © artnovini.comВИЕНА. Студенти от Националната художествена академия (Nationalen Kunstakademie in Sofia), от Катедра „Изобразително изкуство” Софийския университет „Св. Климент Охридски” (Fachrichtung Bildende Kunst an der Sofioter Universität „St.Kliment Ohridski) и ученици от Националната гимназия за приложни изкуства „Свети Лука” в София (Nationalen Gymnasium für angewandte Kunst „St.Luka) представят свои творби в галериите „Партер” (Galerie Parterre) и „Приземен етаж” (Kellergalerie) на Българския културен институт (БКИ) Дом „Витгенщайн” (Haus Wittgenstein; 1030 Wien, Parkgasse 18) в австрийската столица. Експозициите бяха открити на 11 септември и са на разположение на ценителите на изобразителното изкуство до 7 октомври, вторник, съобщават от културната институция.


В третото поредно издание на изложбата „Лятна академия в Дом „Витгенщайн” (Sommerakademie im Haus Wittgenstein) - съвместен проект на Нациналната художествена академия (НХА), БКИ във Виена и Société Générale Expressbank AG, са представени дипломните работи на осем студенти, завършили бакалавърска степен в различни специалности на Изящния и на Приложния факултет на Академията.

Абстрактните пластики от дърво на Георги Джанджов (Georgi Dzhandzhov) илюстрират неговата концепция за енергията-пазител, съпътстваща човешкия живот. Снимка: © artnovini.com„Въпреки различните средства за изразяване, младите автори представят един общ проект на тема „Граници” и може би мисълта на художника от миналия век Хуго Бал (Hugo Ball; 1886-1927) - представител на движението Дада (Dada), все още провокира и днешните творци: „…отричането на всички правила, свалянето на всички забрани, изглежда единственият отговор”, каза при откриването на изложбата проф. Майа Богданова (Prof. Maya Bogdanova), ръководител на Катедра „Мода” в НХА. „И до ден днешен използването на всички сили на въображението и фантазията остава рецепта за всеки мислещ артист. Това е провокацията и пред дипломиралите се художници, за да използват обединителен изказ, като докажат, че за изкуството, границите се поставят там докъдето стига въображението на артиста”, допълни известната българска художничка.

„Подредената в залите на Дом „Витгенщайн” изложба на студенти от НХА, институция с над 100-годишна история (основана e през 1896 г.), показва как младите автори изграждат начина си на изразяване, стъпили на традицията и вървейки по пътя на съвременното мислене”, сподели проф. Богданова, която представи поотделно участниците в „Лятна академия в Дом „Витгенщайн”:

Художничката Мария Цакова от НХА представи забележителен проект за Музей на Българската народна приказка. Снимка: © artnovini.comГабриела Петрова (Gabriela Petrova) е завършила е специалност „Живопис” и сега показва девет платна на тема „Блиц”. Идеята на представените живописни платна е свързана с грешките, които произлизат при възприемането ни на околния свят. Заимствана е буквалната грешка от компютъра, прехвърлена върху действителността на автора, като по този начин се преплитат спомени с различна стойност…

Мила Янева (Mila Yaneva) е бакалавър в специалност „Книга и печатна графика”. В експозицията представя две авторски книжки, от които едната е цялостен проект: „История за малкото лъвче”. Изложени са оригиналите, изпълнени чрез индонезийската техника „батик”. Във втората книжка оформлението и илюстрациите са по книга на Оскар Уайлд (Oscar Wilde; 1854-1900)

Карина Талпова (Karina Talpova) е завършила специалност „Плакат и визуална комуникация”. В изложбата виждаме седем нейни плаката, чиито сюжети са вдъхновени от различни японски изкуства: хайку, оригами, калиграфия, икебана, шибари, кендо и театър „Но”…

Георги Джанджов (Georgi Dzhandzhov) - специалност „Резба“. Чрез абстрактни елементи-видения, авторът изразява концепцията си за енергията-пазител, съпътстваща човешкия живот. Идеята е пресъздадена в три маски: войници от дърво, изработени от дъб – материал, символизиращ Вечността…

В модната си колекция „Бяла приказка - имало едно време...”, дизайнерката Елена Златева (Elena Zlateva) съчетава традиция и екстравагантна модерност... Елена Златева (Elena Zlateva) е завършила специалност „Мода” и представя колекция облекла, наречена „Бяла приказка – имало едно време…” Моделите са инспирирани от старите техники и конструкцията на българския традиционен костюм, пречупени през съвременното виждане на художника. Изработени са от естествени, ръчно обработени материали като вълна, памук и коприна…

Анна Апостолова (Anna Apostolova) е бакалавър в специалност „Сценография” и посетителите на изложбата могат да видят нейния проект „Балада за виенския шницел”. Вдъхновена от мисълта на известния унгарски писател и театрален режисьор Георг Табори (George Tabori; 1914-2007): „В любовта и в театъра човек никога не трябва да казва благодаря и извинявай, Анна Апостолова улавя ритмичното, ироничното острие на автора, изобразено чрез множество вибрации, петна и щампи, изкуствени материали и в суровите символи на нацизма…

Стела Гечева (Stella Gecheva), която е завършила специалност „Текстил”, показва част от цикъла „Мост”. Обектите са изработени от кабели, метал, дърво, PVC и плексиглас, с идеята за съвременен текстил, пресъздаден чрез новаторски и нестандартни материали. Художничката интерпретира идеята за нишката, връзването и преплитането…

Мария Цакова (Maria Tsakova) е бакалавър в специалност „Рекламен дизайн”. Авторката представя своя дипломен проект Музей „Български народни приказки”. Проектирана е пространствена експозиционна среда, както и графична част към нея – плакати, запазени знаци (лога), сувенири и сайт, илюстриран с характерните за старата българска култура орнаменти и семиотика…

„Там, където има страх, има и причина” - три прекрасни  акварела на Даниел Нечев (Daniel Nechev) от Софийския университет. Снимка: © artnovini.com* * *

Изложбата с многообхватното название „Виена – сецесион – експресионизъм, наследство – реплики” включва 31 творби на 15 студенти от Катедра „Изобразително изкуство” към Факултета по начална и предучилищна педагогика на СУ „Св. Климент Охридски”. В своите произведения младите автори разсъждават в широк тематичен диапазон: от архетипните образи, описани от Юнг (Carl Gustav Jung; 1875-1961) и днес вдъхновили „Анима” I, II на Александър Байтошев (Aleksandar Baytoshev), през символите на Виена, олицетворени в триптиха „Виенско колело” на Гергана Петкова (Gergana Petkova), декоративно-приложната интерпретация „Сецесион” от Адриан Стайков (Adrian Staykov) и митологичната образност в „Сънят” и „Дивото” на Ирена Живкова (Irena Zhivkova), до проекциите на екзистенциалния страх в трите великолепни акварела на Даниел Нечев (Daniel Nechev)„Там, където има страх, има и причина”, до докосващите вечността „Спряло време” на Жана Ковчегарска (Jana Kovchegarska) и футуристични инспирации в „Напълно изписана страница”* на Венцислава Стоянова

Ръководител на художествената практика на студентите от Софийския университет е проф. Бисера Вълева, а куратор на изложбата им е доц. Анна Цоловска.

Младите таланти от НГПИ „Св. Лука” впечатляват с чудесните си рисунки. Снимка: © artnovini.comДостойни партньори на своите по-големи колеги са и осемте ученици от Националната гимназия за приложни изкуства „Свети Лука” в София: Моника Праматарова (Monika Pramatarova), Мария Стоянова (Maria Stoyanova), Ивона Николова (Ivona Nikolova), Аделина Райкова (Adelina Raykova), Константин Герин (Konstantin Gerin), Рада Иванова (Rada Ivanova), Михаела Михайлова (Mihaela Mihaylova) и Ивета Радинова (Iveta Radinova), в чиито рисунки – предимно пейзажи, личат освен талант, но и забележителна увереност при овладяването на трудното изкуство на рисунката…

Трите експозиции, които представя Дом „Витгенщайн” през този септември, доказаха за сетен път, че качеството на българското образование в областта на изобразителното изкуство е много високо и младите ни художници по нищо не отстъпват на своите връстници от, например, тукашните училища, а дори и често ги превъзхождат по отношение на идеи, концепции и в техническо майсторство. Остава, обаче, въпросът, дали сред българската общност в алпийската страна ще се намерят и ценители на младото ни съвременно изкуство, които биха инвестирали в техните произведения. Защото цените им са… Всъщност, препоръчваме ви, посетете тази изложба…       

* Бел. ред.: Преводът на имената на творбите е от немски и е възможно да се разминава с оригиналното заглавие, предложено от автора.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1553-mladi-bulgarski-hudognici-prevzeha-dom-wittgenstein.html