В Антарктида ще се проведе за първи път биенале на съвременното изкуство

Идея за авангардна оранжерия за мак (Arctic Poppy Orangery in Antarctica) на Антарктида, проектирана от Алексей Козир и Иля Бабак. Снимка: antarcticpavilion.com © Alexey Kozyr / Ilya BabakНЮ ЙОРК. Световноизвестният куратор Надим Саман (Nadim Samman) и на руския художник Александър Пономарьов (Alexander Ponomarev) са инициатори на първото Антарктическо биенале (1st Antarctic Biennale) на съвременното изкуство, което ще се проведе през 2016 г., съобщи Artnet News.


Премиерата на тази оригинална идея се състоя в рамките на 14-ата Международна архитектурна изложба (14th International Architecture Exhibition) - Fundamentals (Absorbing Modernity: 1914-2014), която се проведе от 7 юни до 23 ноември 2014 г. във Венеция. Тогава двамата автори представиха своя проект Antarctopia: The Antarctic Pavilion.

Антарктическото биенале ще се проведе на борда на няколко международни изследователски кораба, които пътуват към Антарктида през най-бурното място на Земята – Проливът на Дрейк, допълва платформата artguide.com. На всяко място където съдовете ще спират по пътя си от Аржентина: Фолклендските острови, Южна Джорджия и др., ще бъдат създавани различни обекти, инсталации, ще се провеждат пърформанси… Според организаторите, биеналето ще продължи 12-15 дни, като в него се очаква да участват около 50 художници. Артистите ще продължат мисията на транснационално сътрудничество, творчество, научно и културно сътрудничество, започнато с Антарктическия павилион, който имаше [транс]национален статут.

С територия над 14 млн. кв.км (от тях 930 хил. шелфови ледници и 75 хил. – острови), континентът Антарктида, който е открит на 16 (28) януари 1820 г. от руските мореплаватели Фадей Белинсхаузен (Fabian Gottlieb Thaddeus von Bellingshausen; 1778-1852) и Михаил Лазарев (Mikhail Lazarev; 1788-1851), e най-слабо населеното място на Земята. През зимата, там пребивават 1162 души (основно в научно-изследователските станции), а през лятото броят им достига 4000. В последното десетилетие Леденият континент годишно е посещаван и от около 26 хиляди туристи. Според авторите на проекта Antarctopia, почти всички антарктически станции са разработени с минимално естетическо отношение към условията за живот. Как тази псевдоархитектура ограничава връзката на човека с околната среда – това ще е един от въпросите, на които ще се опитат да отговорят през следващата година участниците в Антарктическото биенале

Александър Пономарьов - проект за постер на Първото Антарктическо биенале. Снимка: ponomarev-art.com © Alexander PonomarevВ подкрепа на своята концепция, инициаторите на уникалния арт форум казват: „Антарктида – това е последният континент на свободата. Според международния договор от 1959 г., този континент не принадлежи на нито една държава и неговата територия е предназначена единствено за творческа дейност в интерес на човечеството. Антарктида е чиста, труднодостъпна и загадъчна, като самото изкуство! Този бял континент е подобен на бял лист хартия, върху който художниците от различните страни и националности ще се постараят да напишат нови правила за сътрудничество…”

През миналата година във Венеция, в Антарктическия павилион бяха представени творби, чрез които водещи архитекти и художници от цял свят, изследваха сегашните и бъдещите модели за живеене на шестия континент. Сред авторите бяха Юри Авакуумов (Yuri Avvakumov), Александър Бродски (Alexander Brodsky), Юрий Григориян (Yury Grigoryan), Заха Хадид и Studio Hadid Vienna, Hugh Broughton Architects, Юрген Майер (Juergen Mayer H.), Алексей Козир (Alexey Kozyr), Тотан Кузембаев (Totan Kuzembaev), Мариеле Нойдекер (Mariele Neudecker), Алекс Шведер (Alex Schweder), Sergei Skuratov Architects, Veech Media Architecture (VMA), Елизавета Винтова (Elizaveta Vintova), Александър Зелкин (Alexander Zelikin) и др.

Досега на Антарктида са се провеждали различни, но спорадични, арт събития. Едно от най-впечатляващите беше концертът на рок титаните Metallica, който се състоя на 8 декември 2013 г. в аржентинската научно-изследователска полярна станция Carlini.

* * *

Надим Саман е завършил „Философия” в University College London и защитава докторантура по история на изкуството в Courtauld Institute of Art. През 2012 г., заедно с Карсън Чан (Carson Chan), е куратор на Четвъртото биенале в Маракеш, Мароко (4th Marrakech Biennale). През миналата година, освен на Антарктическия павилион, той е куратор и на проекта на Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Treasure of Lima: A Buried Exhibition в Коста Рика. Саман, заедно с Борис Ондречка (Boris Ondreička), ще бъде куратор и на най-новата изложба на организацията - Rare Earth. Проектът ще бъде представен от 19 февруари до 31 март т.г. в TBA21-Augarten (Scherzergasse 1A) във Виена.

Александър Пономарьов е роден през 1957 в Днепропетровск, Украйна. Завършил е училище по изкуствата в град Орел през 1973 г., а през 1979 г. и Висшето инженерно-морско училище в Одеса. Понамарьов, обаче, се отказва от кариера във флота и до момента има участия в над 100 изложби и художествени проекти. През 2007 г. представя Руската федерация на 52-то венецианско биенале, а през 2009 г., по време на 53-ото биенале във Венеция – проекта „Субтициано. Изплуване на подводница в Канале Гранде” (Subtitsiano (Ascent submarine in the Grand Canal). През 2008 г. френското правителство го удостои със званието „Офицер на Ордена за изкуство и култура” (Officier d’ordre des Arts et des Lettres).

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1650-v-antarktida-ste-se-provede-biennale-na-savremennoto-izkustvo.html